KERSVERS
Zaterdag 28 april 2007
Is it possible that the earth turns, the stars dance, the comets sing, not because of gravity and Einstein's laws, but because of the power of Love?
31 e-mails,
drie beantwoord, betreffende toekomstige samenwerkingen.
Vanuit de tuin waar wij nu al twee weken wonen, vier handgeschreven
brieven uit laten gaan voor een afspraak. Tuin, tussen haakjes,
waar wij deze week ontzettend hard 'gewerkt' hebben: een vuurdoorn
en een conifeer die echt in de weg stonden, werden met de grond
gelijk gemaakt en zodoende werd tien vierkante meter terras gewonnen.
Bovendien heb ik, gewapend met snoei- en takkenschaar diverse
bosschages onderzocht, gewroet in oude en nieuwe aarde, water
gesproeid en een begin gemaakt met het uitruimen van studiehuis
23: zoveel overtollige papieren. Een deel gaat naar het IISG,
een ander naar de papiervernietiger (wij hebben een mannetje)..
Een mooie voorstelling, De Hand Die Vergissingen Maakt,
gezien in de voormalige Filmacademie op de Overtoom 301, door
Warner & Consorten: de stichter van de Dogtroep laat
opnieuw zien hoeveel vindingrijkheid hij bezit: zijn zes spelenden
(4 man, 2 vrouw) weten met hun eigengemaakte muziekinstrumenten
en vreemde apparaturen een spannend woordloos spel op te voeren,
dat zowel indruk maakt als ontroert, en ook tot lachen noodt.
Parodie, uitvergroting van details: voor ware liefhebbers om de
ogen op uit te kijken en de oren te laten volstromen met de klanken
die de Consorten teweegbrengen.
Warner & Consorten, Hemkade 18, 1506 PR Zaamdan, www.warnerenconsorten.nl.
Aan de Overtoom meerdere activiteiten: zie squat.net/overtoom30l;
info 06-50998032, onder meer een Kiss Off queensnight, sunday
29 april.
In dit verband ook graag vermelding van The Tormented Heart in W 139, de Warmoesstraat 139 achter de dam in Amsterdam, www.139.nl W139 organiseert een serie leesgroepen gericht op het lezen van de boeken die je altijd al wilde lezen maar waar het tot op heden nooit van kwam: www.139.nl/reading.
Maandagmiddag
7 mei organiseert het Filmmuseum aan het Vondelpark in Amsterdam
een voorstelling van Louis van Gasteren's film uit 1983, Hans,
het leven voor de dood - vrienden uit de scene, de kostschoolvriendinnen,
studiegenoten en familieleden aan het woord. Van 13u tot 16u30.
Vrij toegankelijk; georganiseerd door de biograaf Jan Willem Regenhardt
die in 2008 bij uitgeverij Bas Lubberhuizen een grote biografie
over de familie Van Gasteren zal doen verschijnen.
Vandaag wordt in de KunstHal in Rotterdam de tentoonstelling Opium:
The Black Perfume geopend (5u30) - tot 8 juni.
2 mei aanstaande zal Koningin Beatrix in Venlo de onthulling van
vier monumentale beelden verrichten, gemaakt door Shinkichi Tajiri,
the Sentinels die de huidige Stadsbrug uit 1957 moeten 'bewaken'
nadat de eerdere brug over de Maas tijdens de tweede Wereldoorlog
zeventien keer het doelwit van luchtaanvallen was.
De organisatie CRIME JAZZ (Words Poetry and Beyond), die mij vroeg
deel te nemen, afgelopen weekeinde, aan een programma in het Amsterdamse
Bitterzoet, Spuistraat 2, tel. 020-521300l, www.bitterzoet.com
en Rotown aan de Binnenweg 19 in Rotterdam, biedt 19 en 20 mei
een dergelijk programma aan met onder meer de huisband Trackaddicts,
Bernard Wesseling en presdentator Too Tall op dezelfde adressen.
Info www.crimejazz.com.
www.rotown.nl-
Ik verkeerde in het aangename gezelschap van Steve Ben Israel,
die ik sinds de jaren zestig kende als lid van het Living Theater
met Julien Beck en Judith Malina, en diens zoon Baba Isarel, die
in Amsterdam furore maakt, evenals John Sinclair van de Amerikaanse
Dropit-band MC5 - ook alhier wonend. Uit de V.S. overgekomen (voor
deze twee optredens) Amiri Baraka, vroeger bekend als LeRoy Jones:
hij las een lamento Somebody Blew Up America - prekend voor eigen
parochie, maar daarbij ook jazz zingend.. Hij vertelde me drie
keer eerder in zijn leven in Europa te zijn geweest.
De literaire
rondvaarten met middelbare scholieren uit Leeuwarden en Almere,
deel uitmakend van VERS 2007, een dagje georganiseerd door de
School der Poëzie in De Rode Hoed, was voor mij wegens het
goede humeur en het mooie weer een leuk uitstapje; ik vraag me
af hoe het de andere 'gidsen' Diana Ozon, F. Starik, Adriaan Jeaggi
en Pamela Koevoets is vergaan... Leve www.versgedicht.nl
- langsvarend bij mijn lagere School en het Anne Frank huis zei
ik dat wij ongeveer even oud waren; een lerares kwam achteraf
op me af om te vragen of ik haar gekend had... Vragen mochten
gesteld, had ik meegedeeld; een verlegen jongetje kwam naar me
toe met op zijn papiertje de vraag: Hoe lang duurt de rit nog?
De w.c. is achterin, jongeman.
www.schoolderpoezie.nl.
Uit de pers mij opgevallen gedachten deel ik een volgend keer
met mijn bezoekers; ik maak een uitzondering voor de architect
Marlies Rohmer die in Vrij Nederland van deze week aan
het woord is over haar boek Bouwen voor de Next generation,
dat gepresenteerd wordt op de Beurs Young Urban 2007. Zij hekelt
de huidige woningbouw, die schromelijk tekort schiet. "De
drie R 'en die kinderen nu nodig hebben, rommel, rotzooi en ravage,
die kun je niet ontwerpen."" De Amsterdamse nieuwbouwwijk
IJburg is nog lang niet de beloofde nieuwe stadwijk. "Ik
kijk echt uit naar het moment dat de eerste methadonbus op IJburg
gaat rijden."En tot slot: "Het echte wilde wonen vind
je op volkstuincomplexen, waar iedereen zijn eigen Piet-Hein Eek-schuurtje
kan timmeren zonder zich iets te hoeven aantrekken van bouw- en
woningtoezicht. En waar kinderen de hele dag onvindbaar kunnen
zijn als ze dat willen.
Bij de post vandaag de aankondiging van het Tolhuistuinfestival, Een kleine mooie revolutie, Lucebert en de nieuwe generatie, zaterdag 12 mei & zondag 13 mei: als voorproef op de culturele vrijplaats die hier in 2008, wanneer de Shell vertrokken is, zijn deuren opengooit. Beide dagen van 14 tot 24 uur; entree 4 euro - aan de deur. De gratis beeldentuin is open t/m zaterdag 19 mei; www.tolhuistuinfestival.nl. Ik treed er de zondag op met live jazz-begeleiding, een band geheten Quincy. Nog kennis mee te maken. Nog zoveel kennis op te doen, kennissen te maken, vrienden te begroeten en me blijvend laten verrassen; daar is het leven voor, ik wil met goede herinneringen ooit de pijp uit gaan. Gegroet voor heden; tot de volgende missive. Simon Vinkenoog, feestbeest, vanavond optredend in de Burcht in Leiden met Bo's Art Trio: Bo van de Graaf, Michiel Braam en Fred van Duijnhoven. Elk optreden een feest!
Woensdag 25 april 2007
Will the impossible - accept the inevitable
43 e-mailtjes, waarvan ik er 6 doorstuur naar Derrick die haast heeft, en een tiental met aanbiedingen waar ik geen behoefte aan heb. Zelfs niet aan een Negendaagse met Moederkracht en Engelen, en de vraag Creëer je mee Paradijs op Aarde?
Daar zijn
wij dus al, slapen en ontwaken op klei en vogels en de wind in
de bomen en de kleuren van de natuur - het broodverdienen vereist
dat ik me heb gedoesjt, geschoren en in een net lentepak even
hier ben. Veel en niets te zeggen; het boek van Norman Mailer
over de jeugd van Adolf Hitler heeft me bizonder veel leesplezier
bezorgd; ik kijk - in tegenstelling tot Jan Donkers in de
Volkskrant - uit naar het vervolg; dat die 84-jarige man
zich nog zo diep op dat verleden stort; gezien de literatuurlijst
achterin heeft hij niets, maar dan ook niets ongelezen gelaten:
Het Kasteel in het Woud.
Minstens zoveel indruk maakte op mij, bij het doornemen van kranten
het gedicht dat dinsdag 17 april op de forum-pagina van de
Volkskrant verscheen: Woorden, woorden, geschreven
door de nestor van de nederlandse dichtskunst Leo Vroman, die
op 10 april zijn 92e verjaardag vierde.
Woorden, woorden
Liefste bevrijd
mij van mijn woorden
en die van anderen bovendien:
ook van degenen die ik nooit hoorde
heb ik al meer dan genoeg gezien.
Ik sta als
een soort eigenaar
voor een woordelozeplant
neem een groen blad in mijn hand
en fluister 'zeg het maar'
Hoe onmenselijk
zwijgend spreken
mijn eigen planten mij aan:
wat hebben wij mensen misdaan
met al ons praten en preken?
Helden zetten
hun moedige
gedachten om in inkt
en de aardkorst blijft door bloedige
verse wonden verminkt.
Kinderen ontploffen
onder de bommen
waar onze stomheid uit blijkt.
Wij dichters hebben botverkromme
geen sodagieter bereikt.
En toch de jeugd naar De Rode Hoed; poëzie valt niet te stuiten. Ik bereid mij voor op een vaartocht door de Amsterdamse grachten met een boot vol scholieren. Zij zijn de toekomst, jij ook - en ik voel me daartoe in staat. Het gaat jullie goed, Simon Vinkenoog - tot de volgende posting - surf eens rond, hier en daar, een lach en een traan. Simon Vinkenoog, vogelvrij.
Vrijdag 20 april 2007
The highest form of control is knowing when to let go
Dienen, niet
verdienen. Jubel, mijn hart: ontroerende momenten te over in de
lentetover. Even een uitje de stad in; achter dit apparaat plaatsnemen,
je zegje doen en zo snel mogelijk weer naar de dagennachttuin
terug, die sanctuary die je hebt
aangelegd met je vrouw, wier knecht je was in de bouwjaren, en
nu is het genieten alom - snoeischaar in de hand en soms een foto.
Die van ESTA (Marcel van Driel, kwam met een gevolg van drie dames
- en Martijn Corbijn die mij toeriep: Groot Oog: hoge ogen gooiend,
de wijde wereld in. Ja kijk maar, je ogen in en uit. Partenspelende
herinneringen. Krachtmetingen met de zon, twee met groene balpunt
geschreven regels in het schrijfbloc dat ik opensla om te zien
welke van de 22 ongelezen e-mails een notitie verdient.
Even laten liggen; dit dringt zich op.
Laat nu de bijeenkomst van de School der Poëzie, www.schoolderpoezie.nl,
gevestigd aan de Prinsengracht 239, waar wij voor een bijeenkomst
waren opgeroepen: Adriaan Jaeggi, Diana Ozon, Pamela Koevoets,
Frank Starik en ik: volgende week zullen wij scholieren gidsen,
die in groten getale aanwezig zullen zijn op een Dichters Feest
in De Rode Hoed, Herengracht was het niet 112? Laat nu dit gebouw
de lagere school zijn, waar ik in 1940 voor het laatst mijn elfjarige
voetjes zette? Als niet de bovenmeester van die Jordaanschool,
waar ook Theo Thijssen les had gekregen, tegen mijn moeder gezegd
had: U moet uw zoon laten doorleren, haar niet de weg naar de
MULO gewezen had . . .
En was het niet op diezelfde plek dat ik 10 mei 1940 te horen
kreeg, bij het begin van de schooldag dat de school gesloten zou
worden tot nader order, we moesten de kranten maar lezen en de
radio beluisteren... Het duurde geen maand of het 'normale' leven
had zijn gang weer teruggevonden - wel herinner ik me de boeken
die in de Amstel langs dreven en die je probeerde op te vissen,
van mensen die boeken in het water hadden gegooid uit angst dat
die door de Nazis gevonden zouden worden...Wisten wij veel? Wisten
wij wat? Op welke leeftijd kreeg je wat te weten?
Mijn lieve zoon Arthur straalt me lachend tegemoet (in het oranje,
blanje, bleu op de omslag van Amsterdam.nl - Koninginnedag: feest
in de stad. Ik denk niet dat hij zich in deze feest vermomming
op straat zal begeven; hij heeft goede vrienden in het kleermakersvak,
draagt zeer modieuze pakken, de jonge account executive, dit jaar
al weer 29.
De ZUKS-prijsuitreiking, ik wist daar niets van - het
was een veredeld Man bijt Hond-mini-gebeurtenisje
- bereikte De wereld draait door, en veroorzaakte, hoop
ik, hilarisch gelach in den lande. Mijn webmaster Robbie Vlasman
was zo goed het op See me! Hear me! te zetten; kun je
nog lachen, lach met me mee...
11 mei: burgerinititatief op het Spui over de Openbaarmaking van de Irak-geheimen van het Vorige Kabinet. onder meer, zei de vredestichter die niet kan nalaten te roepen:VERDOM DE OORLO! BEZIEL DE VREDE.
En dat in een jazzcrimeritme: morgen optreden in Bitterzoet Amsterdam, zondag Rotown Rotterdam - samen met Steve Ben Israel en Amiri Baraka, ooit bekend als Leroi Jones - als ik me niet vergis, en als dat zo is, mijn nederige vergiffenis, ach toe.
Quantum-doen en laten: het gaat niet om de ervaring, maar wat je er als mens mee doet: in hoeverre veranderen de visioenen, gewaarwordingen, harde levenslessen inzicht en welke kant uit, toch wel alle: Gij Zijt Al Dat! Terug naar de natuur, plaatjes kijken. Simon Vinkenoog - laat hem maar schuiven!
Dinsdag 17 april 2007
Laughter is the best medicine
Dit digitale
dagboek heb ik sinds vrijdag niet bijgehouden; de global warming
was ook in het tuinpark de horticularis popularis Buitenzorg meer
dan merkbaar: een paar dagen had de natuur de overhand boven elke
vorm van technologie - en daar zal het op een gegeven dag ook
wel weer op uitlopen. Voor het eerst, gisteren, bij het vallen
van de nacht een vuurritueel; samen kijken in de vlammen.
De eerste bezoekers waren mijn jongste zoon Arthur met zijn geliefde
Stefanie, en dochter Anna - vanochtend op de valreep van het stadwaarts
gaan (de douche, het scheren, de was, de werkster met dweil en
stofzuiger - 0 dat heerlijke huiselijke gezang!). Straks weer
terug naar de houtduiven, de merels en meesjes, de vele varens
die je per dag ziet groeien, evenals de knoppen van de clematis
die over een groot deel van de tuin tot in de kruinen van bomen
reikt. Eindelijk ben ook ik in staat, net als Edith, over ons
territorium van 400m2 tuin te lopen zonder iets te doen, al is
het Nächstliegende overal binnen handbereik; alleen
maar zien, kijken, toeschouwen, I am a camera en soms
roep je de digitale weergave terug.
Overigens volop te doen, voor- en na- en tussendoor denken; onder
de tafel in tuinhuis 23 de papieren te voorschijn halen die ik
niet meer gezien heb sinds ik in 2003 in allerijl mijn boekenplanken
bij de redactie van BRES moest weghalen: het intieme kantoor op
de binnenplaats van de Bloemgracht 32a had een andere huurder.
Ik kwam er jaren lang twee keer per week, heerlijk het beieren
van de Westertorenklok - in de beginjaren '60 woonde ik met Ilse
en Alexander op nummer 8, prachtig uitzicht - de lunchpauze bracht
me steevast naar coffeeshop de Paradox in de Bloemdwarsstraat
- ook nooit meer geweest, sindsdien.
"Ik ben
een tuinman en de tuin die ik koester is mijn hart. Sommigen noemen
deze tuin een onder-bewuste of on-bewuste spirituele plaats. Of
je het nu 'hart' of 'geest' noemt, in deze tuin is het dat ik
woorden, gedachten en overtuigingen en ideeën heb geplant.
Dit zaad heeft lang over zijn ontwikkeling gedaan en draagt nu
als vrucht mijn manier van tegen de wereld aankijken.
Ik ben tuinman, denker en schepper. Mijn gevoelens vinden hun
oorsprong in die tuin. Mijn woorden en mijn gedachten vormen het
zaad dat bepaalt of er onkruid dan wel bloemen zullen bloeien.
Mijn acties en reacties, mijn emoties en mijn gewoontes, zullen
de planten die in de tuin van mijn hart groeien, onderhouden en
doen groeien, water geven en voeden.
Zoals iedere man en vrouw, praat ik tegen mezelf. Mijn geest is
elk moment van waken actief en mijn geest is gevuld van woorden,
gedachten en meningen.Vanaf vandaag bepaal ik dat deze gedachten
en meningen van mijzelf zijn. Wat ik in mijn tuin plant
is mijn eigen keuze en ik zal met zorg de hoogste en beste vruchten
van wijsheid kweken."
Uit Mijn hart is een tuin ... - de Bija-rollen van Paul Salomon,
Bet-Huen Books, Tiel 1995 Uitgeverij Petiet, 134 pagina's, ISBN
90-75636-01-6.
In de inleiding van Wouter Middeldorp lees ik de uitspraak van
de Amerikaanse spirituele leraar Paul Solomon (1940-1994: "De
enige echte God is de god die liefde is. De God die van je houdt,
onvoorwaardelijk, wat je ook doet of denkt. Elke andere god heeft
therapie nodig." En:
"God is liefde, leven, licht, vreugde, vrede, geluk. God
is niet de optelsom van alle tegenpolen. Omdat alleen God echt
is, zijn de tegenpolen van liefde, leven en licht niet echt. Dood
bestaat niet; een mens verlaat alleen zijn lichaam en gaat verder.
Duisternis bestaat ook niet, want het is niet 'iets'. Het is juist
het ontbreken van iets. Als je zou willen onderzoeken of duisternis
bestaat, heb je licht nodig. En zodra je erin schijnt, zie je
dat het er niet is. Hetzelfde geldt voor dood en angst. Het zijn
illusies.'
In een nummer
van Highlife, april/mei 1997 steekt tussen de pagina's
74 en 75 een papiertje; wat zou het te betekenen hebben? Wintervlinder.
Gesprek met Gerben Hellinga , gevoerd en genoteerd door Feije
Wieringa, naar aanleiding van het die dagen bij Bert Bakker verschenen
boek Wintervlinder, met als ondertitel: Een leven
als mysticus.
Je vertelde dat je God hebt gezien?
"Ja. Tijdens een trip. God was een diepblauw, warm pulserend
licht. Een kosmische energietrilling, een immense uitstraling
van geborgenheid en liefde. Geen man met een baard en een groot
boek waarin onze zonden worden bijgehouden. God is de levensbron,
de kosmos. Niets meer en niets minder."
KOSMOLOGIE
Onder de astronomen groeit de onvrede over het heersende beeld
van het universum. Paginakop KENNIS in de Volkskrant,
14 april 2007.
Paginagrote foto: tegen een zwarte achtergrond omvatten 27 simulaties
van verschillende stadia in het ontstaan van het heelal, op grond
van allerlei randvoorwaarden, de kop We willen een ander heelal,
ondertiteld: Van 96 procent van het heelal hebben we geen flauw
idee waaruit het bestaat. En dus deugen de bestaande modellen
niet, en werken ze best aardig. Maar waar haal je betere inzichten?
"Er is grote behoefte aan een nieuw paradigma." door
Govert Schilling.
Zijn tekst is gedrukt in diapositief en zwart omrand:
"Kortom, problemen te over, en wie eerlijk is, moet toegeven
dat het heelal één groot raadsel is. "Er is
echt behoefte aan een paradigmaverschuiving", zegt Richard
Lieu, die met veel voldoening op zijn internationale conferentie
terugkijkt. In het Londense Imperial College bespraken begin deze
maand honderdvijftig wetenschappers zowel de successen als de
knelpunten van het kosmologisch standaardmodel. Volgens dat model
bestaat het heelal grotendeels uit donkere materie en donkere
energie, en vormen gewone atomen en moleculen maar een nietig
topje van een onzichtbare ijsberg. "Zelfs prominente kosmologen
betwijfelen of er nog veel vooruitgang kan worden geboekt. Het
standaardmodel werkt op de een of andere mystieke manier die we
niet begrijpen. Het wordt hoog tijd dat we er wat minder rigide
aan vasthouden."
Hetgeen voor
heel wat meer dingen geldt. Gegroet, deelnemers. Tot de volgende
notities; ik heb er heel wat achter de hand - ben gevorderd tot
pagina 165 van Norman Mailer's Het Kasteel in het
Woud. Voor mij fascinerend.
Aan het eind van zijn artikel De duivel is onmisbaar - Norman
Mailer (84) begint aan een curieus romandrieluik over Hitler
(de Volkskrant, 19 maart 2007) noteert Jan Donkers zijn opvatting,
die ik NIET deel: "Mailer is nu bijna 84, en hoewel hij enkele
van zijn beste boeken (inclusief het provocerende Gospel According
tot the Son) heeft geschreven in wat normaal gesproken de
nadagen van een schrijverscarriere zijn, moet ik bekennen niet
erg benieuwd te zijn naar de volgende twee delen van Adi's biografie.
Althans, indien hij daar opnieuw de duivel als verteller voor
nodig heeft."
Nogmaals gegroet, ik slik diverse PS-ssen in: vanochtend geinterviewd door Michel Griselhard voor de RTL-Noord-Hollandrubriek ZUKS. Hoe het verder ging, vanavond om het uur op RTL-Noord-Holland. Simon Vinkenoog, Moraalridder van Oranje, sinds 1981.
Vrijdag 13 april 2007
On the stage of life a change of scene can further the action
Geen splendid
isolation voor ons, geen cocooning. Geen afkeer van de samenleving,
geen levens-moeheid, geen treur- of klaagzang. Poëzie inderdaad
een daad van bevestiging dat je leeft: I'm a poet, yes I know
it, hope I don't blow it.
Wij overwegen nu zelfs de aanschaf van een laptop, op de tuin te
gebruiken, en daarbij een adaptor om van 220 volt naar de 12 volt
van onze zonnepanelen over te stappen.
Zonnecellen op het dak; een nieuwe accu dit jaar - volop licht.
Werkt sinds 1992 perfect: DE grote oplossing uiteraard voor de gehele
Aartde - de Energie van de Zon - o, wat is er nog veel uit te vinden
en hoe nieuwsgierig je kunt zijn naar Hoe Het Er Allemaal Gaat Uitzien!
De tuin ruikt anders des avond, er is duister gefluister, en wij
zijn er. En de sterrenhemel Er zijn; weten dat je leeft, samen lachen
om de opvatting dat geluk iets voorbijvlietends zou zijn, iets dat
saai is en vervelend.
Au contraire: het is het meest opwindende dat iemand mee
kan maken, je bent niet alleen hardstikke verliefd op je vrouw,
zonder die verliefdheid zou het leven niet te dulden zijn. Wij,
Edith en ik, zouden niets liever willen dan dit geluksgevoel op
anderen over te brengen, ook voor anderen levende werkelijkheid,
de natuur zelf, te maken. Genoeg redenen tot schrijven; waarom niet?
Zelfs deze simpele Krsvrs-pagina's, uit de losse hand bijgehouden,
met soms een schuine blik naar boek, tijdschrift of krant: eerste
jaargang, tweede jaargang - sinds juni 2004 al meer dan duizend
pagina's - airplay voor eigen parochie. De vrije gemeente, die zich
houdt aan de allersimpelste aller spelregels: wat gij niet wilt
dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dus inderdaad; om met Johnny van Doorn, de onvergetelijke, te spreken:
Wilskracht! Marsch! Vooruit! VUUR!!!
Een ochtendgroet - de dag tegemoet, die een vroege aanvang nam met
de DAAD.
Het leven lokt. Wij plukken de dag; genoten van de slaap der onschuldigen
en houden onze ogen en oren wijdopen. The art of seeing.
Alles leeft! Ogenblikkelijk. Dit ene leven: een doordringend
besef hoe kostbaar en vergankelijk het is, zei de olifant terwijl
hij door de porceleinkast struinde..
Een welgemeende groet van Simon Vinkenoog, Generalist.
Donderdag 12 april 2007
Denial
of what happens
slows down the proces of self-discovery
De overgang
is bijna compleet; we zijn er bijna klaar voor. Dit bijzondere
voorjaar is het alsof de natuur ons (mij, Edith, anderen) iets
speciaals te melden heeft, iets duidelijk te maken, dat verbaal
niet kan worden overgebracht, zelfs met de meest uitgebreide natuurbeschrijvingen
niet. Tegenwoordig halen uitgevers die passages uit de klassieken
zelfs weg, omdat deze het tempo van het verhaal verlangzamen.
Mijn a-ritmisch tempo heeft zich levenslang tussen stroomversnellingen
afgespeeld, tussen clusters van synchrone belevenissen en stagnaties,
tussen mensen, vrouwen en vrienden, tussen boeken en theatrale
of filmische verbeeldingen, tussen de coulissen en de uitersten
van wanhoop en gelukzaligheid.
Het visitekaartje, dat Kersvers heet: ik overhandig het
dagelijks als toegangsbewijs tot een andere wereld dan die van
media en spektakel. Ik ben van het type frappez, frappez
toujours: sinds een halve eeuw roep ik mensen op voor
zichzelf de vraag te stellen: Wie ben ik? Wat doe ik hier op aarde?
Wat heeft mijn leven te betekenen binnen het grote geheel?
Ik vraag niet om antwoorden, om beantwoordingen in de vorm van
systemen of principes, niemand hoeft me zijn geloofsbrieven te
overhandigen: het gaat om ons mensen, immer en toujours, en raadsels
zijn en blijven wij: Individuen, levende, denkende, voelende individuen
(smashing, crashing, flashing).
Wij hebben een gezond verstand en wat doen wij er mee?
Wij nemen het vooroorlogse generaties kwalijk, dat zij roepen:
Wir haben es nicht gewusst.
Wat willen wij niet weten?
Waar sluiten wij onze ogen voor? Waar zijn wij bang voor?
(Don't worry, be happy!).
Is wetenschap de nieuwe godsdienst?
Hebben experts andere hersenen dan amateurs?
Is er iets anders dan energie?
Wat scheelt er aan onze wilskracht?
Ik ben weer (op de tuin, in het tweede tuinhuis: Morgenland)
in de grabbelton van het verleden gedoken, lege autobio-plekken
herontdekken, vergeten briefwisselingen; ik kom programma's en
affiches tegen van bijeenkomsten waar ik het woord gevoerd heb,
of een lange neus getrokken, gedichten gelezen of in een forum
plaatsgenomen - niet vergeten, want alles heeft op het moment
zelf betekenis: naderhand verbleekt het en tuimelt weer op zijn
plaats zo nodig.
Wij zijn lang gebleven, van voor de middag tot half elf vanavond. Waar een wil is, is een weg: misschien neemt Edith morgen schone lakens en dekens mee, en worden wij overmorgen wakker met vogelgezang. Dan neem ik hier niet meer elke dag plaats om het leven te bezingen, dan doe ik andere, even belangrijke dingen. Maar er wordt gewerkt, met toevoegingen aan diverse links; een aanbod tot restyling heb ik afgeslagen: zoals het er uit ziet, ziet het er uit zoals ik het zelf wil. Het gaat er om wat ik te zeggen heb zo duidelijk mogelijk over te brengen, zonder toeters en bellen, kleurtjes en geurtjes.
Het kleine
Grote werk. Kleinschalig. Fijnmazig. Small is beautiful.
Edith heeft een interview gegeven aan ESTA, in de serie: De
vrouw van..., en nu moest de daarbij behorende fotoshoot
plaats vinden. Ik maakte mij uit de benen naar huize Voornoemd
en liet de fotograaf met drie dames in zijn kielzog in Eden achter
(waar we geen vegetariër zijn, Edith stemde voor de Dierenpartij,
maar ik ondersteun Kousbroek's nadruk op de noodzaak voor protest
tegen de bio-industrie, dat Immens Schandaal! Even tussen de actuele
haakjes). En nu dus genoeg voor deze late night-editie. Graag
een aankondiging van Warner & Consorten: wij hebben grote
bewondering voor de oervader van de Dogtroep, waar Edith zakelijk
leider was, toen ik haar in 1987 ontmoette.
En ik maakte een foto achteraf, waar fotograag Marcel van Driel
op zijn laptop de zojuist gemaakte foto's bekijkt, terwijl twee
dames inpakken en weg willen wezen. Zo ook ik nu, Simon Vinkenoog,
Verdwijnkunstenaar.
Woensdag 11 april 2007
If there
is any hope for the world it can only be
in small acts of personal kindness
Mijn oudste
zoon Robert wordt vandaag 60 jaar oud. Ik feliciteerde hem (telefonisch);
hij klaagt over vermoeidheid en ouder worden en je rug wil niet
meer, hè? Voor de grap heb ik wel eens gezegd - hier weer
- dat-ie ouder is dan ik.
Soms denk ik, als je na de vermelding van je webstek even een
verhoogd aantal viewers over de vloer krijgt: moet ik me niet
weer eens voorstellen?
Deze dichter-schrijver-performer gebruikt zijn scherm als dagboek;
niet verzamelt hij er zijn gedichten, niet noteert hij een speellijst
van zijn optredens; al zal hij ze graag hier van te voren aankondigen.
Ik ben mijn eigen spreekbuis en soms doorgeefluik van goede gedachten,
opvattingen, overtuigingen en ideeën, ik heb een grote bibliotheek
om in te grasduinen, met genoeg wetenswaardigheden om nog een
gans leven mee te vullen, al ben ik op weg naar mijn 79e verjaardag,
18 juli aanstaande, danku voor de belangstelling; welkom in mijn
synesthetische firmament - alle kanten uiteenspattend op weg naar
de toekomst die, mede-aarbewoners, zeer ongewis is.
Ik werkte zeven jaar bij de UNESCO in Parijs; in roemruchte jaren
1949-1956. Toen al zorgde dit speciale agentschap van de Verenigde
Naties voor de kennisverspreiding van vernieuwende gedachten,
feiten en cijfers (Facts and figures, the Free Flow of Information,
the Universal Declaration of Human Rights), maar de UNESCO waarschuwde
ook voor de gevaren die onze wereldbevolking, onze culteren bedreig(d)en:
klimatologisch (ontbossing, luchtvervuiling, waterschaarste),
maar ook sociologische (stereotypen, racisme, analfabetisme).
Daarvan nota genomen hebbende, kun je je ofwel opsluiten in de
ivoren toren en sprookjes schrijven, of verregaande diepgravende
romans, of een leven in de marge verkiezen waar nog werkelijk
gestreden wordt, daar namelijk waar marihuana- en hasjisj-rokers,
LSD-gebruikers en paddo-slikkers gecrimiailiseerd worden, terwijl
ze in de meeste gevallen alleen maar nieuwsgierig zijn naar de
werkelijkheid achter de schone fijnstof-vervuilde schijn van de
schijnwerkelijkheid, die als echt wordt voorgehouden; de economie,
het geld, de macht, de hebzucht, het consumentisme- want die stoffen
hebben inderdaad een verhelderende werking op je waarneminsgvermogen.
Alleen, je kunt high of stoned roken; mensen
als ik preferen de high die inspiratie geeft (flux de
bouche, spontaneiteit) boven het stoned-zijn, waarbij
je je passief kunt overgeven, meer mediteren, lummelen, bij muziek
of natuur - maar je kunt kiezen, soort zoekt soort en de coffeeshops
geven u graag raad, als u het ook eens wilt proberen.
Haal teelt van cannabis uit de criminaliteit kopregelt
een tekst van Gerd Leers (CDA), burgemeester van Maastricht op
de Opiniepagina van NRC Handelsblad van 10 april, met
als intro: "Coffeeshops sluiten, paddo's verbieden, wietteelt
illegaal houden - de penoze vaart er wel bij. Is dat iets wat
we willen? De productie kan beter legaal, vindt Gerd Leers."
Ik citeer, met graagte; meer-geïnteresseerden kunnen eerdere
bijdragen, uit 2004 en 2006, van burgemeester Leers aan de Opinie-pagina
inzien op nrc.nl/opinie.
"Ik neem vandaag het boek Polderwiet in ontvangst
en daaruit blijkt dat de landen om ons heen inmiddels zo zijn
volgebouwd met plantages dat ze bijna in hun eigen productie kunnen
voorzien. België gedoogt inmiddels drie gram bezit. U ziet:
de stappen die wij hebben gezet, komen elders ook uit, alleen
liggen wij op dit onderwerp voor.
Als Nederland de politieke moed heeft om weer eens gidsland te
zijn, dan voorspel ik voor de cannabisteelt dezelfde toekomst
als voor het homohuwelijk: internationale acceptatie en navolging.
En durft de minister dat pleidooi desondanks niet aan? En willen
we landen als Frankrijk en de VS niet te veel tegen ons in het
hatrnas jagen? Stop er dan mee. Rigoureus. Weg met het gedoogbeleid.
Laten we ons dan maar aansluiten bij de rest. Hoezeer mij dat
ook spijt. Maar neem dan ook in Den Haag de maatregelen om deze
afschaffing te begeleiden. Dat wil zeggen: neem uw verantwoordelijkheid
door wetten uit te vaardigen, financiële middelen en mankracht
(handhaving) ter beschikking stellen. Kortom: bied de gemeenten
steun voor de afbouw en beëindiging. Maar realiseer wel dat
daarmee slechts een schijnoplossing wordt geboden. Er zal geen
joint minder om gerookt worden."
Hear,
hear! In deze tekst wordt ook vermeld wat ex-premier Dries
van Agt onlangs aan de secretaris-generaal van de Verenigde Naties
Kofi Annan schreef: The global war on drugs is now causing
more harm, than drug abuse itself.
En ook dat onderstreep ik met graagte, temeer waar ik zelf
deze Noord-Amerikaanse paranoïa - want dat is het - al een
halve eeuw bestrijd. Van een der eerste informatieve boeken over
cannabis indica, The Book of Grass, An anthology
of Indian hemp was ik co-editor, samen met George Andrews;
de bloemlezing verscheen in Engeland in 1966 in een gebonden
uitgave bij Peter Owens; 1966, later als Penguin paperback,
in de V. S. bij Grove Press, er bestaan ook
Franse en Spaanse edities.
Meer dan tachtig teksten, verdeeld over vijf delen: Traces
in the course of history, Some high voices of the twentieth century,
Medical opinions, Potentialities for increasing consciousness,
and last but not least; The scene today and the law.
Alles over 242 pagina's. Etc.
Dat is dus 1 barricade; er zijn er meer.
Hierover een volgende keer.
Mijn werk omvat teveel titels (sinds 1950 de dichtbundel Wondkoorts
tot en met de dichtbundel Zonneklaar, 2006, uitg.Passage, Groningen)
om op deze website te vermelden, meestal verwijs ik naar de (onvolledige
bibliografie) van de Koninklijke Bibliotheek, en kan dus verwijzen
naar de link Simon surft. Verder heb ik vriendschappen
op Ich Hic Chi, ik ben te horen op de link See me! Hear me!
- onder meer in prettig gesprek met Theo van Gogh - en zo is er
in dit labirint meer te ontdekken. Volg je eigen spoor, kijk verder
dan je neus lang is en wees welkom in een wereld, waarin geleefd
wordt, vrij en natuurlijk.Paradise Now: welkom. Simon
Vinkenoog, de Uitverkochtste.
P.S. De spreuken waarmee ik elke dag begin, heb ik met toestemming ontleend aan de Meditation van die dag uit The Secret Language of Birthdays, personology profiles for each day of the year van Gary Goldschneider, Viking Studio Books, New York 1995.
Deze middag op de tuin duifjes aan het Paasbrood
Deze avond ons Kroondomein . . .
Dinsdag 10 april 2007
Simply seeing is an act of creation
'Ciao Danny;
ik maak er een mooie dag van. Jij ook?!' en ik verlaat, zes treden
op, de Trinity-grotto: een bijna dagelijkse wandeling,
als ik al niet uit de auto stap bij het Ballonnnetje
om mijn pijnverdrijver aan te schaffen.
Als ik binnenkom, trek ik een kruk naar de toonbank, ga zitten
en bestel koffie, neem de eerste schone haal van de dag, en bekijk
de binnenkomende cliëntèle.
Noud van den Eerenbeemt placht dat te doen als hij vanuit zijn
woonplaats Gent naar Amsterdam kwam om lezingen of tarot-consulten
te geven. Hij had een vast adres vlak bij het Centraal Station,
waar hij zijn inkopen deed en vervolgens mensen keek, bekeek,
aanschouwde: wat er al niet te doen is met de mensen die langsgaan...
Edith en ik doen het vaak: vanuit de auto naar voorbijgangers,
overstekers kijkend: we geven hem/haar een beroep, een leeftijd,
raden de gedachten en gemoedstoestand - we zien het ze aan, dat
- wat - niks nee; meer in het bizonder met al die studenten in
deze buurt vol Hogescholen en Universiteiten: de Plantage. Iemand
vroeg me de weg naar Artis, en dan: U bent toch? Ja, ik ben; huppelend
jongetje aan de hand. Ik verwees hem naar de tramhalte, waar hij
heen ging, maar even later zag ik hem op het trottoir van de Sarphatistraat
richting Artis lopend.
Op de terugweg de Vluchtheuvelgedachten (random thoughts)
op de daarvoor bestemde bankjes bij de tramhalte. Ik dacht even
na over de verhalen uit Gambia, waar Danny jaarlijks heen gaat.
Dan lokt het rustige huis; het rijk even alleen - Edith brengt
haar Mama terug naar Den Haag; vanavond komt mijn dochter Anna
eten en de werkster heeft zojuist afgebeld. Die gangkastdeur moet
weer open, op de onderste plank links nog zoveel te ontdekken...
Nog nooit
was het zo moeilijk (Gemeenten treden harder op tegen werklozen,
die al tientallen jaren betaald werk weigeren). Pagina 7 naast
de Daihatsu Materia is een buldog zonder tanden. De Volkskrsnt
vandaag.
Tot 1987 trad de Nederlandse Bond tegen het Arbeidsethos
(NBTA) op namens de bewust-baanlozen, waartoe ik zou hebben
behoord als ik me niet het schrijversambacht had eigen gemaakt:
ook ik tot mijn 32e nine-to-fiver, toen vond ik het welletjes.
Maar hoeveel mensen laboereren niet onder het werk dat zij tegen
hun wil, zonder plezier en routineus verveeld uitvoeren? Ik zou
zeggen: ga tuinieren.
Ik ben het eens met de bewust werklozen Jan Müter en Gertjan
van Beijnum, die om beurt verklaren werkloosheid niet als een
individueel maar als een maatschappelijk probleem te beschouwen:
'Dat wij teren op andermans centen is geen argument. Hele bedrijfstakken
worden overeind gehouden met belastinggeld. Als de boeren geen
miljarden per jaar zouden ontvangen, zouden zij omvallen."
Verslaggeefster Elsbeth Stoker noteert: 'Bewust werklozen als
Van Beijnum en Müter streven naar een maatschappij waarin
iedereen een basisinkomen krijgt en gewaardeerd wordt voor wat-ie
doet. Of zo'n maatschappij er ooit zal komen, betwijfelt Van Beijnum.
Tot het zo ver is vult hij zijn dagen met vrijwilligerswerk voor
website Kleintje Muurkrant en stichting de Stelling.'
Werken als
verplichting om te kunnen leven, 'geld te verdienen' - de arbeidsethos
is uiteraard een der TABOES te slechten in deze samenleving; werk
aan de winkel voor de paradigma-change makers, die heilige huisjes
omver willen werpen. helpen.
Ik sta aan hun zijde; Jef Last citeerde Nietzsche's Über
die Provokation
"Was fällt, das soll man stürzen,
dass es noch schneller falle."
Werk, kerk, sterk - vreemd taboe-rijm - sterk staat voor macho. Ik lees hier overigens dat de bovengenoemde NBTA heel dynamisch was. 'Zij vormden mobiele discussiecommando's en organiseerden publiciteitsstunts, een hoogtepunt was toen de oprichter van de NBTA in 1984 in de Tweede Kamer op een tafel klom en opriep tot bezinning.'
Mooi, goede
oude zelfbevrijdingstijd. Dit citaat weer uit een Strijdlied
en Liefdesgedicht dat ik voor Jef Last op diens zeventigste
verjaardag, 2 mei 1968 schreef - de maand van de Parijse Révolte,
toen er nog barricades moesten worden opgeworpen en het Volkstoneel
zich op straat en in de bezette theaters kon uiten, deels bewust
van de houdbaarheid van de spandoektekst L'IMAGINATION AU POUVOIR!!!
Wat is er met die verbeeldingskracht, dat voorstellingsgvermogen
gebeurd? In het boek De Literaire Kring van Marjolijn
Februari wordt door een der protagonisten (personages, romanfiguren)
gedacht aan Marcel Broodthaers gedicht over de wereld:
"Alles is ei. De wereld is ei. De wereld is geboren uit het
grote eigeel, de zon."
En ik las dat, sprakeloos, nadat ik mijn dagelijkse hymne aan
het leven (deze krsvrs-pagina's) opende met een loflied op die
zelfde zon , zonder wie of wat of waarom en hoe en overhoofd alles
ondenkbaar zou zijn.
De iep voor het huis, waarvan -als alle groen - de groei dagelijks
merkbaar is, begint de eerste zaaddoosjes al te verliezen, straks
ligt de straat er vol mee, en ware er niet de dagelijkse stoere
rondegang van de Reinigingsdienst voor het Amstel Hotel, zou je
er door heen kunnen stuiven - voor zover je dat op mijn leeftijd
nog doet. Het ontsnapt me (opzettelijk), nooit zal ik het zo elders,
of in gesprek, onder woorden brengen; hooguit laat ik me ontsnappen,
papegaaiend: Hope I don 't grow old before I die, of We were so
much older then, we 're so much younger now. Lekkere teksten om
je te vergezellen en begeleiden. Ondertussen nog niet in de gangkast
gekeken; wel zocht ik vergeefs Jack Moore's Anti-Work-brochure,
vond ondertussen wel terug (lekker in bladeren; Derrick laten
zien) Thanks for Coming! De autobiografie van
Jim Haynes, in 1983 bij Faber & Faber verschenen) is opgedragen
aan - volgen negentien(sic) pagina's met namen, bij de V tref
ik onder Vinkenoog Alex, Barbara, Reineke en Simon Vinkenoog -
blijkbaar zijn wij ooit op bezoek geweest, ik dus diverse keren,
op een van de matinees in zijn crashpad aan de Parijse
Rue de la Tombe-Isoire - om andere redenen in de Nederlandse literatuurgeschiedenis
bekend: Rudy Kousbroek woonde er met een prachtige wandschildering
van Lucebert, die moest worden weggewit toen na een jaar of wat
het huis weer door de eigenaar werd opgeeist, de huur opgezegd,
of - whatever... Feest door Ed van der Elksen in foto's vastgelegd,
enkele ervan komen voor in het Schrijvers Prentenboek over de
Vijftigers.
Herinnerde hij zich.
Wat herinnert hij zich niet? Of Jim Haynes ooit in Amsterdam was.
De eerste kleur. De eerste geur; moet de poepluier geweest zijn.
Zindelijk. Memories Within; aan te voelen, geen harde botte feiten;
gewaarwordingen. Stukjes en beetjes, scherfjes en braam. Erts.
Gehalte. Het wonder van de magneet. De schrijf-leesconnectie-ontdekking.
Schrijf. Ver. Vers. Medepennevoerders; ieder zijn/haar eigen passie-hobby-encyclopedie-conditionering
of conformisme, quod non - van dwarsliggers houd ik het
meest. De entertainers en de nieuwe katholieken, de verwoede hype-jagers,
de weduwe van Van Gogh, de Anders-Denkenden, de spambevechters,
de stoute zie-mij-nou dames, de durfal-gilletjes, de mannetjesputters
- o wat zien wij er soms potsierlijk uit! Ik zonder mijzelf niet
uit. Bij-zonder. Ik bleef in gedachten hangen, vroeg me af tot
hoever herinneringen kunnen worden aangewakkerd, of opflakkeren,
ontvlammen.
Hoe belangrijk de verbeeldingskracht, die alle gedachten overvleugelt.
Stel je voor dat er geen tegels en asfalt lag, en dat elk iepenzaadje
zou ontkiemen en uitkomen, even rijkelijk als de balsemien dat
manshoog in onze tuin gaat doen, terwijl je nu ook weer dagelijks
die twee tegenover elkaar liggende blaadjes ziet groeien? Een
iepenbos? Nederland terug in de natuurstaat, waar nu alles nog
mensenhand is? Andere bronnen?
Mijn grootste hulpbron, Edith, wandelt binnen, terwijl ik me had
verdiept in het tot dusverre ongelezen boek van Jim Haynes, de
Amerikaanse kosmopoliet die het Traverse Theatre in Edinburgh
oprichtte, in Londen het Arts Lab leidde en met Willem
de Ridder in Amsterdam het Wet Dreams Film Festival,
rond het tijdschrift Suck organiseerde, in 1970, 1971.
Ik hield me afzijdig, d.w.z. het was niet mijn party-crowd. En
nu keer ik weer naar het heerlijk samenzijn, met Edith.
Herinner je D.H.Lawrence's A Sane Revolution:
Work can be fun, and man can enjoy it; then it's not labour.
Let's have it so. Let's make a revolution for fun!
Hear, hear (oh oor o hoor): Simon Vinkenoog, in het zweet zijns aanschijns.
Maandag 9 april 2007
There is always someone "better".
Straks nog
de tijd om naar mijzelf (en Jules Deelder) te kijken in 'de geestige
late-night quiz' De tabel van Mendelejev op de Vlaamse
televisie (België 1), 21.55u - 22.45u, maar belangrijker
voor iedereen is toch wel het volgen van de zesdelige serie Plaats
des oordeels - Het nieuwe Midden-Oosten, waarin vorige week
de Israëllobby in de VS ter sprake kwam, vanavond
Het Midden-Oosten gedecodeerd, 16 april Standpunt
Teheran, 23 april In gesprek met Amos Oz, 30 april
In strijd met het ideaal en op 7 mei het Eindspel.
Telkenmale van 20.55u tot 21.50u. De serie werd als volgt in de
VPRO Gids 2007-13 aangekondigd:
"Tegenlicht kijkt zes weken naar nieuwe ontwikkelingen in
het Midden-Oosten, waar de spanning gestaag oploopt. Nu Irak in
een puinhoop is veranderd wordt in de V.S. voor het eerst kritiek
hoorbaar op de machtige Israëllobby. Intussen wordt Iran
aangewezen als het nieuwe Rijk van het Kwaad. De rol van de media
bij conflicten in het Midden-Oosten wordt kritisch bekeken: we
hebben de beelden, maar hebben we ook de werkelijkheid? In Israël
zien we hoe land en bevolking er na jarenlange bezettingsoorlogen
psychisch voorstaan. De serie sluit met een politiek, militair
en religieus doemscenario dat zich afspeelt in het hart van het
Midden-Oosten."
In een begeleidend artikel Conflict en mythe gaat Arnon
Grunberg er van uit dat de voorstelling dat de Joden in conflict
zijn met de Palestijnen onjuist is en tot onnodige verwarring
leidt.
"Wie naar het debat in Nederland kijkt dat de afgelopen jaren
over deze kwestie is gevoerd kan zich niet aan de indruk onttrekken
dat er geen sprake is van debat, alleen van volkstoneel dat niets
meer met Israël en Palestina te maken heeft. Maar wel alles
met de acteurs en actrcies zelf, en de meest indringende vraag
die dit debat opriep was dan ook: waar zijn de goede psychiaters
in Amsterdam-Zuid gebleven? Eén ding is zeker, de stragetische
belangen van welk land dan ook houden geen rekening met de bevolking
van de vijand. En treurig genoeg ook niet met de eigen bevolking."
A la guerre comme à la guerre...
Even een ander
Israël; in tuinhuis 23 kan ik weer terecht, op de rommelmarkt
in Buitenzorg raakten wij het spiraalmatras en de toilettafel
van Lana kwijt; ik kan weer grasduinen in de papieren, naar hartelust.
Kabbala volgens Kashemacher: eens was hij een hippie in Frankrijk
en de VS, maar gaat nu in stemmig zwart gekleed en woont in het
Israëlische bergstadje Tsfat - het belangrijkste kabbalistische
centrum in het ondermaanse. En hij schildert.
Bij twee afbeeldingen geef ik het bijbehorende commentaar:
"Tempelbouw. In het midden bevindt zich een ring van zes
kubussen die staan voor de zes dagen van de Schepping. Zij vormen
het centrum, de davidster die Israël voorstelt. Hieromheen
ligt een ring van twaalf kubussen die de Twaalf Stammen uitbeelden.
De volgende rij heeft achttien kubussen die staan voor de letters
'Chet-joed' , samen 'Chai', hetgeen in het Hebreeuws 'Leven' betekent.
Alles bij elkaar zijn er 36 kubussen. Deze staan voor de 36 verborgen
'tsadikiem' of rechtvaardigen, dankzij wie de wereld behouden
blijft. Hetzelfde concept is nog tweemaal herhaald. Deze serie
van drie vertegenwoordigt de drie Tempels (de derde moet nog worden
gebouwd). De grote blauwe kubussen in de achtergrond zijn het
symbool van de naties van de wereld die ook zullen worden gezegend
door het bouwen van de Derde Tempel."
De tweede
afbeelding toont Kashemacher bij een van zijn schilderijen, met
de tekst:
"Deze davidster is opgebouwd uit drie rode, drie oranje en
drie gele balken. Tezamen negen en dus staande voor emed, waarheid.
Het is een absurde constructie die alleen op papier mogelijk is."
Uit Ruth de Jong: Kabbalah volgens Kashemacher, in MABAT, 20 novmber 1996. Sjalom, vrienden! Simon Vinkenoog, Totembouwer.
Zondag 8 april 2007
I am a human being from the planet Earth
"Wij
leven momenteel in het tijdsvenster tussen de 'logos'-beschaving
van het industriële tijdperk en de 'holos'-beschaving die
nog geboren moet worden. Of de laatste er inderdaad komt, staat
nog niet vast en is afhankelijk van welke richting de mensheid
wenst te nemen. Het zal echter niet lang meer duren voordat wij
het chaospunt bereikt hebben - het punt waarop onze wereld het
ene of het andere evolutietraject gaat volgen. Dat punt is bereikt
zodra kritische processen - conflicten en spanningen in de samenleving,
een onrechtvaardige verdeling van economische hulpbronnen en degeneratie
van cruciale evenwichtstoestanden in het milieu - onomkeerbaar
worden. Op dat moment worden onze systemen als het ware gelanceerd
naar of een ineenstortingstraject of een doorbraaktraject, het
spreekwoordelijke dubbbeltje op z'n kant. Welk traject wordt gekozen,
staat nog niet vast en is sterk afhankelijk van het probleemoplossend
vermogen van onze overheden, geïnitieerd door onze politiek
verantwoordelijken, wel of niet onder de druk van de bevolking."
Een van de vele opmerkenswaardige notities van de mij toegezonden
40 pagina's tellende tekst Kernpunt 4: Financiële Relativiteitstheorie,
een urgente schriftuur, uitgegeven door het (gezien het taalgebruik
Vlaamse) chaospunt
www.chaospunt.org, contact@chaospunt.org, met als motto: "Schopenhauer
zei ooit 'Geld is Geluk in abstractie, vervolgens hechten en spiegelen
we ons aan dit illusoire geluk.' Chaospunt nodigt U uit om deze
uitspraak te bevestigen wat mogelijk uw ongeloof mag tarten. Het
rekenkundige bewijs dat financiële problemen niet hoeven
te bestaan."
Om tot de essentie van deze FR te komen, doorploegen de lezers
zes eerdere hoofdstukken, die enkele paradigmata-veranderingen
aanduiden: de grondslag psychologie, de memen en de spiraaldynamiek,
de kruiscatalytische cycli, het huidige tijdsvenster en de positionering
van de FR.
Waar deze op neerkomt, is pas op de pps 23/24 vetgedrukt te lezen:
Als we Wereldwijd alle prijzen (kosten/lonen) zouden delen
door een factor 10 (optie), dan betekent dit,omwille van de relativiteit,
dat alle lliquide middelen (vrij kapitaal) vertienvoudigd worden.
Het lijkt dan alsof op dat moment in de tijd de mensheid de lotto
van het Universum zou gewonnen hebben.
Gezien het aantal onhoudbaarheden, geschetst in het boek
van Ervin Laszlo - Het Chaos Punt (Onhoudbaarheid van
de huidige welstandverdeling, van overvloedig consumeren, van
de groeipatronen in het mondiale geldstelsel, van gevestigde maatschappelijke
structuren, van de bevolkingsdruk op het milieu) en de hier aan
bod gebrachte feiten ter ondersteuning van een quantumsprong naar
nieuwe denkpatronen, is het niet bevreemdend dat de laatste hoofdstukken
van deze tekst heten: Praktische problemen en de relatie met deze
FR, Maar wat nu?, en een Haalbaarheidsstudie.
Maar liever daden dan woorden, waarschuwen meerdere malen de samenstellers
van deze tekst, van wie ik nog hoop te horen: Progress Reports!
Gevraagd om commentaar (U ook) wil ik ten eerste zeggen dat er
sprake moet zijn van de Universele Verklaring van de
Rechten van de Mens, dat er geen enkel woord wordt gewijd aan
het functionele werk van de Verenigde Naties, niet alleen in de
politiek beladen Veiligheidsraad, maar ook via de gespecialseerde
VN-agentschappen als UNESCO, WHO, FAO, ILO, Unicef et j 'en
passe.
Noch blijken zij gehoord te hebben van de vér reikende
plannen (ook in boekvorm) van de Nederlander Pieter Kooistra voor
een Basis UNO-inkomen voor Iedereen. In elk geval ben
ik verheugd dat deze ideeën geventileerd worden, en over
de Spiraaldynamiek valt nog heel veel meer te zeggen;
een andere keer.
Wj waren met
ons zeventienen aan het door Barbara perfect georganiseerde paasontbijt,
waarbij iedere gast ook zijn eigen inbreng had: Edith, haar moeder,
Barbara's kinderen Arthur met zijn vriendin Stephanie, en Anna-Sunya
die wij samen ter wereld brachten, alsmede haar oudere dochters
Juana met dochter Ambika en Talitha met man Mark en dochters Bodil
en Babette. Verder mijn zoon Alex met vrouw Dagmar en kinderen
Marvin en Sammy-Jean - voorwaar, een extended family (en
nog maar een deel daarvan) van jewelste: genietend van deze momenten
die zich zo nu en dan voordoen. Moeilijke woorden als hierboven
maakten geen deel uit van de gesprekken; liefde's eenvoud straalde
uit ieders ogen.
Na opnieuw een zonnige tuindag (ik nog altijd in de weer met een
houtwal) een voortreffelijk diner à trois bij
Hotel de Goudfazant aan de moeilijk te bereiken Aambeeldstraat
12 in Amsterdam-Noord, maar het wijds uitzicht over het water
blijkt elke dag weer te zorgen voor een volle bak.
En nu verlang ik naar een spelletje Scrabble, het eerste van de
dag. Waar is dat plaatje van Peter van Straaten?
Gegroet, Simon Vinkenoog, Brainwaver.
Carpenters say, "Measure twice, Cut once."
Vraag aan
Roberto Assagioli: "Sinds het achteruitgaan van de religie
in de Westerse wereld en het verdwijnen van de rites de passage
(rituelen bij geboorte, puberteit en dood) is de psychologie
de taak toegevallen mensen te helpen in overgangscrises en in
grenssituaties. Hoe staat u tegenover de dood? Wat betekent dat
voor u op de leeftijd van 85 jaar?"
Assagioli: "De dood ziet er voor mij allereerst uit als een
vakantie. Er bestaan vele hypotheses over de dood en het denkbeeld
van reïncarnatie lijkt mij het meest zinvol. Ik heb geen
eigen ervaring met reïncarnatie, maar met dit geloof ben
ik in het goede gezelschap van honderden miljoen Oosterlingen,
van Boeddha en vele anderen in het Westen. De dood is een normaal
deel van de biologische kringloop. Mijn lichaam sterft, maar ik
ben méér dan dat. Ik maak me er niet erg bezorgd
over. Misschien sterf ik vanavond wel, maar ik ben gaarne bereid
nog vele jaren te aanvaarden om werk te doen dat me interesseert
en waarvan ik denk dat het nuttig is voor anderen. Ik ben, zoals
de Fransen zeggen disponible, beschikbaar. Humor helpt
ook en gevoel voor verhoudingen. Ik ben een individu op een kleine
planeet in een klein zonnestelsel in een van de melkwegstelsels."
Uit een gesprek
in Florence tussen Sam Keen, consulting editor van Psychology
Today, en Roberto Assagioli, oprichter van het Instituut
voor Psychosynthese, verschenen in Psychology Today 1974
als The Golden Mean of Roberto Assagioli.
In het Nederlands verschenen als brochure van 32 pagina's, als
uitgave van de Stichting Relato in Venlo, tweede druk, april 1988:
De Gulden Middenweg door Roberto Assagioli.
Gevraagd naar
de overeenkomsten en verschillen tussen de psychosynthese en de
analytische psychologie van C.G. Jung, met wie hij een vriendschappelijke
verhouding onderhield:
"In de therapeutische praktijk wijzen wij beiden pathologie
af, dat wil zeggen afwijzing van gericht zijn op ziekelijke manifestaties
en symptomen van een veronderstelde geestelijke 'ziekte'. Beiden
beschouwen wij de mens als een fundamenteel gezond organisme,
dat tijdelijk onbevredigend kan funktioneren. De natuur probeert
steeds het evenwicht te herstellen en in de psyche overheerst
het principe van synthese. Onverenigbare tegenstellingen bestaan
niet. Therapie heeft als doel het individu te helpen zijn persoonlijjkheid
zo te veranderen, dat schijnbare tegenstellingen geïntegreerd
kunnen worden. Zowel Jung als ikzelf hebben benadrukt, dat een
mens ook zijn hogere psychische funkties kan ontwikkelen, de zogenaamde
spirituele dimensie. Jung onderscheidt vier psychische dimensies,
namelijk: gewaarwording, gevoel, denken en intuïtie. Psychosynthese
acht de vier functies van Jung niet voldoende voor de volledige
beschrijving van het psychologische leven.
Onze opvatting kan als volgt gezien worden: wij menen dat de verbeeldingskracht
of fantsie een aparte functie is. Bovendien bestaat er een aantal
funkties dat ons aanzet tot handelen in de buitenwereld. Tot deze
groep behoren instincten, neigingen, impulsen, drijfveren, verlangens
en aspiraties. En hiermee komen we bij een van de centrale fundamenten
van de psychosynthese. Er bestaat een fundamenteel verschil tussen
impulsen, drijfveren, verlangens en de wil. In het menselijk bestaan
spelen veelvuldig conflicten tussen verlangens en de wil. We kennen
de wil dan ook een centrale positie toe in het hart van het zelfbewustzijn
of ego."
Ik neem aan
dat de Stichting Relato niet meer bestaat; ik trof brieven,
brochures en een ringband (Meditatie in het Nieuwe Tijdperk)
uit de jaren 80 aan tussen de papieren in de tuin, waar wij gedrieën
(Edith, haar Moeder en Ik) opnieuw een goddelijke dag doorbrachten.
Ik heb ook Marjolijn's De Literaire Kring uitgelezen;
individuele lezing of in een leeskring kan ik iedereen aanraden.
Alle grote wereldproblemen, corrupties en hypocrisie, hypes en
modieuze ontsporingenn komen ter sprake in gesprekken en filippica's
van jewelste; ik meen een sneer op te vangen (naar Connie P.?)
als er sprake is van 'de marxistische prietpraat in de herensociëteiten'.Verder
worden er wel heel wat schrijvers en boeken vermeld, maar ja dat
doe ik ook - in mijn levensroman.
Wellicht dat ik er hier of elders nog een mening over ga geven;
ik noteerde als onmogelijk (op pagina 243) een videoband van negen
jaar geleden, waarin gesproken wordt van euro's; die hadden wij
toen nog niet. Even niet opgelet, heren redacteuren van Prometheus?
ISBN 978 90 446 0857.
Ik kan mijn
paaslectuur over het Dierenrijk straks kiezen: Tijd is voorbij
dat de mens geen dier is (Menselijke eigenschappen komen
voort uit onze plaats in het dierenrijk) door Hans Achterhuis
in de NRC vandaag; in de Boekenbijlage van dezelfde quality
newspaper gisteren Bovary en andere dieren - Literair darwinisten
gebruiken de biologie om de mens in de literatuur
te begrijpen door Arnold Heumakers; in de Kennis-bijlage
van de Volkskrant vandaag: Michael Ruse wil voor-
en tegenstanders van evolutietheorie tot elkaar brengen: Intelligent
design is Coca-Cola, genoteerd door Ben van Raaij, en last
but not least - aangetroffen in de brievenbus, dank Joke &
Leo - het kwartaalblad Kunst en Wetenschap, 16e jaargang
nr. 1, voorjaar 2007, ISSN: 0927-3506, De Diermens van Kafka
- symbolische en werkelijke betekenis van de relatie tussen mens
en dier, door Tom Tak, www.tomtak.eu.
Morgen een Paasontbijt met Barbara en de kinderen; dan weer tuinwaarts
en D.V. de avondmaaltijd met E & E bij Hotel de Goudfazant.
Rollebollend door ruimte & tijd, Simon Vinkenoog, woefwoefmauwmauwboeboeeheehhaha.
Vrijdag 6 april 2007
Nothing is insignificant
Tien uur.
Ik begeef me uit bed naar de w.c., Edith roept vanuit de keuken
boven het borrelen van de koffiepercolator uit: Zullen we anders
maar opblijven, bink?
Nu je het zegt: ja. Ongekleed begeef ik me naar de pc op mijn bureau,
om dit op te schrijven. Waarom?
Zon schijnt al volop binnen, zal zonodig de hele dag aanwezig blijven:
het leven blijft een wonder tot in de meest minutieuze details en
dan binnenste buiten gekeerd (via de wortel uit min een, Fibonacci
of de gulden snede) weer naar buiten. Het is stroef lezen in
De literaire kring van Marjolijn Februari: gecomprimeerd proza.
Ik ga denken dat met het dorp de boze wereld bedoeld wordt; het
denkwerk spettert van de pagina's af; er zijn wat intellectualistische
knipoogjes naar een belezen publiek, en ik moet even kauwen op het
woord exbibytes (pagina 32).. Fictienonfictie: ik houd me aan mijn
werkelijkheid. Koffie wordt voor me gezet.
Nee, ik sta op - ik laat dit even rusten.
Op blote voeten loop ik door het huis, over de parketvloer die wij
bij de renovatie van deze etage zelf hebben laten leggen in 1997;
in de achtertuin zijn de jonge kastanjeblaadjes al zo groot dat
de rode neonletters op het dak van theater Carré niet meer
te zien zijn, in de tuinen herken ik forsythia en kerria japonica,
die het met schaduw moeten stellen.
Voor het huis vormen de blaadjes van een mij niet bij naam bekende
boom (een doodgewone iep, die straks zijn neutemannetjes laat vallen,
laat Edith me bij navraag weten, oja) kleine ronde groene bolletjes.
Honderden propjes, kunstig langs dunne lange takken gerangschikt.
Edith heeft zich weer op bed genesteld, met de Volkskrant;
ik ga nog even lezen over de Soprano's - had ik haar aangeraden,
een mooi verhaal van correspondent Jan Tromp. Misschien kom jij
er ook nog even bij, ik vind het altijd zo gzellig. Ik heb het raam
opengeschoven voor frisse lucht.
Lachend zet ik de koffie op het tafeltje aan mijn kant van het bed,
en zeg: graag.
Zo gezegd gedaan dus; opnieuw tot straks.
Het genoegen is wederzijds, denk ik, terwijl ik mij naast haar vlij.
Jammer dat wij zo laat zijn ingestapt (in de Soprano's), maar er
is wel een CD-Box.
De zon valt hier op de oranje markiezen boven de schoollokalen aan
de Stadstimmertuinen. Zij leest Arjan Visser's diepte-interview
met mij (en haar) in La Vie en Rose. Er zijn wat zinnen
van mij als kop en tussenkop gebruikt; bij de eerste 'het hart,
dat is de intuïtie die toeslaat' vindt ze dat het een en het
ander niets met elkaar te maken hebben, om daaraan toe te voegen:
het is natuurlijk wel waar dat je hart vreselijk kan gaan kloppen.
Ik vraag haar om commentaar; zij leest de drie pagina's zwijgend.
Wij ontdekken twee kleine, verder onbelangrijke onjuistheden; dat
krijg je als iemand zijn hart uitstort over een leven vol liefdes
avonturen, dwaalwegen en verlokkingen. Ik had de tekst van te voren
niet willen inzien. Diepte? Er is geen einde aan de diepte, wat
het zo interessant maakt.
Graaf dieper, adviseerde Nikos Kazantzakis in zijn onvolprezen
Ascese; ik blijf hengelen naar een (her)uitgever, waaraan ik
ook de door Olivier Boelen in Randstad gepubliceerde tekst
zou willen toevoegen. Het is maar een weet, even in een wensdroom
ontwakend: ik spaar voor mijn ouwe dag, 100 Euro per maand. Waar
kom jij vandaan?
Mooie foto's! Koos heeft ons eerder voor een groot formaat fotoblad
BVD naakt gefotografeerd, toen Edith en ik elkaar nog niet zo lang
kenden - hij was ook op ons huwelijk, in 1989.. Samen stonden wij
ook in de Playboy van november 1989, foto Govert de Roos.
Ach, stout toen al.
Ik wijs op het stuk over Karl Popper, waar staat dat anti-communisme
tot in de jaren zeventig in Parijs, Amsterdam, of Rome als rechts
werd beschouwd. Dan zou ik rechts zijn geweest; ik had het communisme
al in 1946 afgezworen toen ik ontdekte van welke slinkse streken
communisten gebruik maakten om hun weg naar de macht ergens binnen
te banen; versplintering inplaats van beoogde Eenheid!
Ach, wie lange ist es her - en hoe anders, anders onveranderlijk
veranderend, telkens nieuw, tot in het kleinste waar het oog op
valt. Het ik trekt zich niet terug, het wordt een waarachtig WIJ-gevoel.
Ik hoop dat iedereen die begenadigde staat bereikt : wij weerloze,
kwetsbare mensen ontmoeten de grootste zonnekracht, die zich op
aarde kan laten gelden, natuurlijk en open. Het daglicht, alles
in het daglicht te zien: niet links niet rechts, niet de middenmaat
- niet de mediocratie, helaas nog niet de meritocratie, maar hoorde
ik daar niet dominee Visser zeggen dat hij het sociocratisch
principe aanhangt? Waar is de man van de sociocratie gebleven?
Was dat niet ingenieur Eendenburg , of moet ik die vraag aan Google
stellen? Wat een innemende man, de Libris-genomineerde schrijver
L.H.Wiener, die gisteren bij Pauw & Witteman verscheen. Integer,
terecht aandacht oogstend.
Ik kleed me aan. Ik kom terug.
Kwart voor twaalf. Edith gaat boodschappen doen in de Utrechtsestraat.
Tot straks schatje; ik loop haar achterna; is de post al geweest?
Ik hoor hem net in de bus vallen - trap dus weer af en weer naar
boven, hier gaan zitten, openen met post kan wachten tot Edith terugkomt;
ik vroeg haar bij de Zwart op Wit langs te gaan, dat boek van Wiener
(De verering van Quirina T.) en een Ten Have-uitgave
met het Evangelie van Judas van prof.dr. J. van
Oort. Kahlil Gibran's Jesus Son of Man laat ook Judas aan
het woord, en hoe.
Waar zal ik die tekst plaatsen? Welke link, die van Credo, Geschiedenis,
Ich Hic Chi - allegorisch allegaartje crash smash clash cash. Ik
ben voor de bibliomantie, de synesthesie, de serendipiteit, de synchroniciteit,
de tijdelijkheid, het grote, het kleine - Simon Surft binnenshuis
- wie lachen me niet allen hier aan? Rabindranath Tagore in de slaapkamer,
Einstein op de w.c. deur, nichtjes en neefjes in de toiletstafelspiegel,
achter mij Pak Subuh, Iboe Jodjana en het bronzen monnikenbeeldje
dat ik van Lodewijk de Boer kreeg; ik enigszins verbluft - zo goed
kenden wij elkaar niet...
Verre vrienden dichtbij, in het hart gesloten - de levenden zowel
als de doden. Ieders eigen glorie.Vijf voor half een. Onhoorbaar
stapt Edith binnen; boeken zijn besteld, Simon - woensdagmiddag.
Ik sluit vroeg deze dag; vanmiddag gaat Edith haar mama in den Haag
ophalen om hier de paasdagen door te brengen; zondagmorgen paasontbijt
bij Barbara; ik heb heel wat op te ruimen en dat doe ik het liefst
in mijn eentje.
Waarom? Waarom zijn de bananen krom. Zeer goed gehumeurd, op naar
scrabbe-spel en wat de po(s)t nog meer schaft; ik hoor al het openscheuren
van een envelop.
Bye bye, tot gauw. Simon Vinkenoog, miniaturist.
Donderdag 5 april 2007
If you
have two legs - run; if you have one leg - hop;
if you have no legs - fly!
Een vruchtbare
dag in 's-Hertogenbosch; de middag doorgebracht met Derrick Bergman,
aan wie ik weer een tas paperassen te overhandigen had; teruggevonden
copieën van brieven uit de jaren zestig: wat heb ik niet
allemaal afgepend, om de berichtgeving over LSD-25 op een wat
hoger peil te trekken.
Het dagblad De Telegraaf was ook in die dagen een en
al opruiing en verdraaiing van de werkelijkheid: een succesvolle
formule, vanuit dat soort journalistiek standpunt gezien, maar
verwerpelijk waar het de weergave van feiten betreft - ik lees
als eerste in de 3 kranten die ik lees (tracht bij te houden)
altijd de verbeteringen, correcties, herstel- en andere meestal
over het hoofd geziene weggestopte stukjes. Over taal- en stijlfouten
erger ik me allang niet meer: purisme maakt je fanatiek, hetgeen
ik mijzelf absoluut niet toesta.
Een stralende dag, zie de foto die Derrick van Edith en mij nam
voor het Jheronimus Bosch Art Center aan het Jeroen Boschplein
2 (de voormalige St-Jacobskerk aan de Hinthamerstraat).
Een waarlijke verrijking van het toch al grote aanbod aantrekkelijke
in-en uitgaansmogelijkheden van de Bosche binnenstad. Aan te raden
is eerst de lift naar boven te nemen, door de kerktoren, met een
mooi uitzicht naar alle windstreken, dan spiralerend de wenteltrap
af - tegen mijn gewoonte in de treden niet geteld - op elke omloop,
zo 'n vier- of vijf, hangen reproducties op ware grootte, verbluffend
authentiek, van de schilderijen die zich van Bosch in de grote
musea ter wereld bevinden.
Veertig jaar gelden waren de originelen daarvan bijeengebracht
in de grote Sint Janskerk, waar zij majestueus in het middenschip
waren opgehangen; dat kon toen nog - ondertussen zijn de prijzen
van die bijna vijfhonderd jaar oude schilderijen zo gestegen dat
verzekeren onbetaalbaar wordt, terwijl ook het vervoer ervan op
steeds meer bezwaren stuit.
Ik herinner me het bezoek dat ik bracht samen met mijn Londense
vriend Barry Miles, destijds uitgever van The international
Times en eigenaar van de Indica-Bookshop; ondertussen
heeft hij onder meer de biografieën van de Beat Generation-schrijvers
Burroughs, Ginsberg en Kerouac geschreven. Uiteraard blijf je,
ook tegenover deze repros, niet onbewogen tegenover dit visionaire
werk: nergens kregen hemel en hel zulk een intense beeldkracht,
Bosch 'voorstellingsvermogen was inderdaad onbegrensd - je vermoedt
in hem een liefhebber van het kaalkopje en de argot of rye...In
het gastenboek schreef ik: Laat alles aan je verbeeldingskracht
over...
Gelouterd, verrijkt streken wij neer op diverse zonnige terrassen,
om ons samen met andere die avond optredende dichters om zeven
uur te melden in de Bieb ( je zult mij dat woord nooit
horen uitspreken) 's-Hertogenbosch, vanwaar uit wij onze schreden
richtten naar de acht locaties waar telkens een dichter van naam,
samen met twee jongere dichters uit hun werk zouden voordragen;
cafés met mooie namen als 't Bonte Palet, De Rode Pimpernel,
Knillispoort, Cordes, Artemis en De Keulse Kar - waar ik terecht
kwam (en al eerder optrad met Bo's Art jazz-trio). Om
het uur een ronde, telkens ander publiek - dat van de ene locatie
naar de andere kon dwalen; alle locaties op loopafstand van elkaar.
Een heel prettige ambiance; de drempel van een horeaca-gelegenheid
is lager, je komt gemakkelijker met mensen in contact, zo ook
met mijn talentvolle mededichters Hanneke van Eijken (1981) en
Olaf Risee (1974).
Ik kreeg twee eigen beheer-uitgaven toegestopt; van de Tilburgse
Stadsschrijver en plezierdichter Chris van de Ven een nummer van
het literair verzamelblad Het Tafelblad, terwijl Tom
Maassen mij voorzichtig benaderde met zijn heel wat serieuzer
Taalbarrières, 66 pagina's met overwegingen, stellingen,
teksten die nadere studie vereisen, voorafgegaan door een indrukwekkend
citaat van Ludwig Wittgenstein.
"Du musst
Neues sagen und doch lauter Altes.
Du musst allerdings nur Altes sagen - aber doch etwas Neues!
Die verschiedenen 'Auffassungen' müssen verschiedenen Anwendungen
entsprechen.
Ach der Dichter muss sich immer fragen: 'Ist das, was ich schreibe
wirklich wahr?' -
was nicht heissen muss: 'geschieht es so in Wirklichkeit?'
Du musst freilich Altes herbeitragen. Aber zu einem Bau"
De Merz-bau
van Kurt Schwitters in Museum Boymans wil ik nog zien, in
Rotterdam nog zoveel te zien. Nog zoveel te horen. Na afloop van
de poëzie-seances trokken de dichters en hun begeleiders,
locatie-managers en andere vrijwilligers (plus publiek à
5 euro) naar een eindfeest in Plein 79, een trap af, een groot
gewelf, de dansband Jaap Boots en de Natte Honden poogde
vergeefs het publiek tot dansen aan te zetten; ik had het gevoel
dat menigeen een wat rustiger ambiance zou hebben geprefereerd..Ook
door de muziek heen veel geroezemoes. Mensen willen uitpraten
na zo'n geslaagde avond, ervaringen uitwisselen, contacten leggen
en daar komt het dan niet van...
Enkele companen troffen wij rond half twee aan in de hotelbar:
Driek van Wissen en Jean Pierre Rawie, Ilja Leonard Pfeijffer
en Tjitske Jansen, die in 2001 de jury- en publieksprijs ontving
tijdens de Poëzieslag in Festina Lente.
Jean Pierre & Driek verblijdden ons met hun Rijmkroniek
des Vaderlands: De gouden Eeuw, die als volgt door Uitgeverij
Bert Bakker (ik neem aan de auteurs zelf) omschreven wordt:
"In het (ook door prinses Amalia) lang verwachte tweede deel
van de Rijmkroniek des Vaderlands geven de dichters
andermaal onderdanig het woord aan de Prins van Oranje. Hij pakt
de draad op na het bloedstollende slot van deel 1 (de executie
van Balthasar Gheeraerts) en verhaalt op zijn eigen onnavolgbare
wijze hoe het verder ging: de Armada, het Turfschip van Breda,
het verraad van Oldenbarnevelt, de Vrede van Munster, enzovoort,
enzovoort (etcetera). Het spreekt vanzelf dat hij de culturele
bloei van het jonge vaderland niet buiten beschouwing laat, maar
er in tegendeel met kennis van zaken en gepaste waardering over
spreekt. ("En zeker Rembrandt en Van Rijn/ die onze beste
schilders zijn") . Het ligt voor de hand dat ook dit tweede
deel van de Rijmkroniek des Vaderlands wederom
een welkome aanvulling op onze inburgeringscursussen en onderwijsprogramma's
van scholen en universiteiten, zijn weg zal vinden naar talloze
lezers. "
Om het eerste deel heb ik me bescheurd; dat zal hier zeker 'wederom'
het geval zijn, veronderstel ik. Danku heren.
In Vrij Nederland komt 'de goeroe van politici' Charles
Leadbeater uitvoerig aan het woord: Optimisme is de motor
van de democratie. Zeer lezenswaardig. Zou de man verwant
zijn aan die andere Leadbeater, bisschop van de vrije katholieke
kerk, hoog in de theosofische hierarchie, die een eeuw geleden
aan het strand van Adyat in het jongetje Krishnamurti een (dé)
toekomstige wereldleraar zag?
Nog aan weinigen laten zien: de foto van Ed van der Elsken uit 1954 en die van Koos Breukel in 2006: uw dw.dr. in identieke poses, met Elsetine den Daas en Edith Ringnalda, die het diepte-interview Uit het hart van Arjan Visser met mij begeleiden: de pagina's 34 tot en met 39 van La Vie En Rose, april-mei 2007, € 6.95, a real glossy met mix van high & low, lifestyle en all that..
Een gat in
de dag geslapen.Wij voelen ons weer uitstekend, a good job
well done. Leve het Onbederf'lijk vers! In de auto (ik ben
bijrijder) neem ik me altijd voor te gaan lezen, maar zeker in
deze tijd is het verrukkelijk naar buiten te kijken; niet overal
wordt het uitzicht ontsierd door de verrommeling en bedrijvenvervuiling
en de ontzagwekkende lelijkheid van geluidsschermen: er blijft
nog genoeg groen gras en blauwe luchten met witte wolken over
voor het oog, dezer dagen getroffen door veel geel. Etcetera;
voorwaarts, mars - het liedje voor vandaag is uit. Mooi weer zal
ons weer naar de tuin lokken, voor alles wat voorafgaat aan ons
jaarlijks verblijf aldaar - vorig jaar betrokken wij ons buiten
al begin mei - ruimschoots gelegenheid.
Voor vandaag gegroet, Simon Vinkenoog, S-5.
Woensdag 4 april 2007
To remain still may be humanity's greatest challenge
"In je
hoofd wil je nog zo graag..."zei PSV-spits Patrick Kluivert
tegen een journalist.
Hij kan maar moeilijk wennen aan de beperkingen die zijn lijf
hem oplegt, na tal van blessures. Zijn benen zeggen soms: 'ho,
wacht eens even.' "Ik zou zo graag meer willen laten zien..."
Die gevoelens herken ik, de voeten laten het soms afweten en wat
ik verder nog niet allemaal zou willen doen, waar ik niet aan
toe kom! Voorlopig heb ik overigens nog genoeg te doen; vanavond
een optreden in 's-Hertogenbosch tijdens het poëziefestival
Onbederf'lijk Vers - een twaalftal dichters op een tientallocaties;
eindfeest Plein 79. Zie www.onbederflijkvers.nl.
De maandelijkse dichterslag in Festina Lente trok gisteren
maar vijf deelnemers; (voetbal op t.v. is de grootste concurrent
van poëzie-avonden en andere live-optredens) - het maakte
de sfeer niet minder levendig en opgeruimd.
Onderwerp van gsprek was ook slamdichter Eus, die tijdens de afgelopen
Poëzienacht in Vredenburg/Utrecht een aantal dichters hinderlijk
had gestoord tijdens hun optreden; niet bevorderlijk voor zijn
aanstaande debuut bij de Bezige Bij. Hij meent blijkbaar het imago
van een clown aan te moeten nemen; hij maakt zichzelf tot ridder
van de droevige figuur..
Sommige dichters (m/v) die je in deze laagdrempelige omgeving
van Festina Lente hoort zijn vaak interessanter om te beluisteren
dan wat je in het algemeen aan gedichten leest, of op het scherm
langs ziet flitsen.
Het wachten is op een nieuwe Rimbaud, maar dezer dagen hoeft niemand
meer à la Bukovsky voor poete maudit
te spelen. Van zelfverkenning is in de dichtkunst sprake, van
het tasten naar de ander, van de overreding en het vlammende betoog:
vrede, vrijheid...
Martijn den Bakker ontving de juryprijs zowel als de publieksprijs
(18 van de 41 uitgebrachte stemmen) en wij zien hem, evenals de
andere maandwinnaars terug in de strijd om de jaarprijs, hopelijk
bij mooi weer in juni op de Looiersgracht 40b - tegenover het
bruggetje waar Eddy Posthuma de Boer in 1957 foto's voor de
Haagse Post maakte van Allen Ginsberg en Gregory Corso. Stom
van me, dat ik er niet even bij ben gaan staan!
Overigens vindt de e.v. dichtavond plaats op dinsdag 1 mei 2007,
ijs en weder dienende, meer info
www.cafefestinalente.nl.
- en ik acht het weer welletjes voor vandaag. Heb het goed; gegroet - dat gaat naar Den Bosch toe; ik doe de groeten aan Hieronymus in de Jacobskerk. Simon Vinkenoog, postzegelverzamelaar.
Dinsdag 3 april 2007
The chicken is the egg's way of reproducing itself
De Israël-lobby,
de neo-conservatieven en de quaesties Irak/Iran in de Verenigde
Staten; wat een treurig verhaal... Al vaker gehoord en gelezen,
maar nooit eerder zoveel getuigenissen gezien. Hoe jammerlijk
en mismaakt, als zoveel toestanden en aangelegenheden in deze
neurotische, zo niet psychotische (schizoïde) samenleving,
die in de naam van democratie en vrede zoveel onrechtvaardigheid
met leugens en geweld handhaaft.
Volgende week in VPRO's Tegenlicht Joris Luijendijk over
de media en de oorlosverslaggeving in het Midden-Oosten. Voor
belangstellenden in problemen die de dorpspomp te boven gaan.
Een meisje met Vlaams accent vertelde me telefonisch van Het
Parool te zijn en wilde vragen stellen voor de Amsterdamse
rubriek Dorpspomp (die me zelfs als abonnee tot dusverre
niet onder ogen kwam); het ging over het per 1 april ingegane
verbod voor horeca-gelegenheden, om zowel marihuana te verkopen
en te roken als bier te schenken. Van de 44 hasjcafés,
die een uitsterfbeleid overleefd hadden, kozen uiteindelijk 40
voor de alcoholvrije coffeeshops; de andere gaan verder als café.
Michael Veling van coffeeshop De Kuil in de Oudebrugsteeg
verklaarde dezelfde krant: "Eigenlijk moet ik de gemeenteraad
en de burgemeester een compliment maken: dankzij hen zijn de hasj-cafés
in Amsterdam elf jaar langer opengebleven dan elders in het land."
Burgemeester Cohen had op verzoek van de gemeenteraad een brief
aan minister van justitie Hirsch Ballin geschreven, waarin hij
vroeg voor de hoofdstad een uitzondering te maken. Deze schreef
bevreemd terug, dat Cohen weer bij hem aanklopt. Voor Amsterdam
is wat betreft de minister nu wel lang genoeg een uitzondering
gemaakt. Iedereen wist waar men aan toe was, ook de hashcafés.
Het kabinet wenst volgens Hirsch Ballin ook geen verruiming van
de regels rond coffeeshops.
Pragmaticus Veling spreekt van symboolpolitiek. "De hasjcafés
worden bevolkt door veertig-plussers die graag een joint roken
met een glaasje bier of wijn erbij. Zij vormen geen bedreiging
voor de openbare orde, in tegendeel. Er wordt hier niet gezopen."
Aldus een verslaggever; op naar de volgende dorpspomp, de paddo's
en de smartshops wellicht?
Het grootste gevaar van paddo's is stupiditeit, meldt Michael
Persson in de Volkskrant van zaterdag 31 maart. "Geestverruimende
paddestoelen zijn volgens alle onderzoeken weinig riskant."
Juist.
Elke week schrijven Amanda Kluveld en Oscar van den Boogaard een
reactie op een actuele stelling. Die luidde (zelfde krant) Verbod
op paddo's is willekeurig en hypocriet.
Hun mening:
Amanda Kluveld: "Van geloven worden mensen gek in hun hoofd.
Van een leven zonder troost eveneens. Ziehier de reden voor de
emotionele en naïeve roep om een verbod op paddo's. Gelovige
en ongelovige Kamerleden proberen er de machteloosheid om te zetten
in controle, goed te maken wat verkeerd ging, een krachtig antwoord
te geven op de grillen van het leven. Als altijd tevergeefs. Dat
is de gekte in ons hoofd."
Oscar van den Boogaard. "Onderzoek moet worden gedaan naar
de precieze effecten van het gebruik van verse paddo's. Zijn ze
net zo gevaarlijk als de gedroogde variant? Harddrugs verkopen
als lief en onschuldig geestverruimend middel zou misdadig zijn.
Om gemotiveerde experimenteerlustigen en verkenners van de ziel
te begeleiden en te beschermen zouden psychedelische therapieën
met bepaalde harddrugs door speciaal daartoe opgeleide psychotherapeuten
officiëel moeten worden toegestaan."
Waarvan acte. Ik heb een stapel boeken waarover ik hier wil schrijven,
maar nu even niet: ik lees en tuinier en houd het vandaag bij
deze psychedelische dorpspomp. Op de tuin hebben wij de vijver
laten overlopen, en ik richtte weer de slang; om ieder bloe-hoempje
te-he besproeien, ook 't klei-heinste; gezongen met lange, kinderlijke
uithalen. Het is in elk geval een kinderliedje, dat ik mij nog
van school herinner. Ik heb wat afgezongen. Doe ik nog steeds!
Groetend, Simon Vinkenoog, Flierefluiter.
Maandag 2 april 2007
By keeping alive to what's happening we live in the present
Welkom 14de
week; jammer dat wij de surprise party voor Faminda Breeuwsma
gisterenavond niet konden bijwonen; al onze energie ging zitten
in de aangelegenheden die wél werden vervuld: de uit-en
thuiszorg voor Ma in Den Haag, het tuinbeheer in Amsterdam en
de plotselinge wisseling der seizoenen die je meer op eigen terrein
terugschopt en al het andere weer tot een ver van mijn bed-show
reduceert. Het begin van het media-vasten!
Ik pieker me suf welke van de drie kranten - die ik dagelijks
lees - ik zal wegdoen, maar er zitten nog teveel mensjes tussen
mijn ogen, hersenen, herinnering en de vellen papier voor mijn
neus, waarin alles interessant is, jaja het een niet minder dan
het andere - maar de orde daarin dient ieder mens zelf te bepalen.
Alles op een rijtje zetten is goed voor bloed en gemoed, ik maak
mij om het wel en wee van de wereld geen hoofdbrekens meer. Toekomst
is wat je toevalt; je levensspel komt uit de vreugde en keert
naar de vreugde terug.
Zekerheden bestaan niet, je dient het Woe Wei, non-volitional,
te nemen zoals het zich verhult of openbaart. Gerust stellen kun
je niemand, tot leiddraad zou je kunnen nemen de goede grondslag
van verstandhouding, door Timothy Leary aangegeven voor het optimale
functioneren op psychedelisch, d.w. zo bewust mogelijk niveau.
"Those of us who play the game of 'applied mysticism' respect and support good gamesmanship. You pick out your game. You learn the rules, rituals, concepts. You play fairly and cleanly. You don't confuse your own game with other games. You do not impose your game ritual on others' games. You win today's game with humility. You lose tomorrow' s game with dignity. Anger and anxiety are irrelevant because you see your small game in the context of the great evolutionary game which no one can win and no one can lose."
En als je
dan geïnteresseerd bent in een opkomende wereldmacht als
China, waar je nog wel eens een bezoek hoopt te brengen als Poet
of all Nations, kun je je enerzijds niet onttrekken aan de
artikelenreeksen waarmee serieuze kranten je in- en voorlichten,
maar kan het ook geen kwaad te lezen wat Karl Jaspers over Confucius
te zeggen heeft, voor wie - naar het schijnt - in China weer standbeelden
worden opgericht, hoewel niemand weet hoe de grote wijze man er
uit zag.
"Confucius heeft niet de zorg voor een enkeling, die omwille
van zijn eigen heil de wereld ontvlucht. Hij ontwerpt ook geen
economisch-technische instellingen, geen wetgeving en geen formele
staatsinrichting, maar hij is met zijn hele hart betrokken bij
wat niet direct kan worden gemaakt, alleen indirect kan worden
bevorderd en waarmee alles staat en valt; bij de geest van het
geheel in een zedelijk-politieke situatie en bij de innerlijke
gesteldheid van eenieder die deel uitmaakt van dat geheel. Hij
heeft geen religieuze oerervaring, kent geen openbaring, weet
niet van een wedergeboorte van zijn wezen, is geen mysticus. Hij
is echter ook geen rationalist, maar wordt in zijn denken geleid
door het omvattende van de gemeenschap, waarin de mens pas mens
wordt. Zijn hart gaat uit naar de schoonheid, de orde, de waarachtigheid
en het geluk in de wereld. En dit alles is gefundeerd in iets
dat zijn zin door mislukking en dood niet verliest."
Een klein
steentje in de vijver van het China-debat!
Socrates. Boeddha. Confucius. Jezus. De maatgevende mensen,
door Karl Jaspers (1883-1969). Tweede, geheel herziene herdruk,
1999, Erven J. Bijleveld, ISBN 90.6131.655.3.
Zhuang
Zi - het grote klassieke boek van het taoisme, vertaald en
toegelicht door Kristofer Schipper (1934), Nederlands Tao-meester
woonachtig in de Chinese stad Fuzhou waar hij decaan van de letterenfaculteit
is, (zojuist verschenen bij Uitgeverij Augustus) wordt uiterst
enthousiast besproken door Ronald Hermsen in het zojuist verschenen
243e april/meinummer van BRES, voornamelijk gewijd aan de herontdekking
van de klassieke astrologie.( ISSN 0165-7798, www.bres.org)
Meester Zhung leefde ruim 300 jaar voor onze jaartelling, en pleitte
voor de spontane levensvreugde van de ware mens. Een trilling
op pp.110/111:
"Hij
heeft zijn hoedanigheid en zijn geloofwaardigheid.
Geen daden, geen vorm.
Hij kan worden overgedragen maar niet onderwezen,
Hij kan worden ontvangen maar niet gezien.
Hij is zijn eigen stam, zijn eigen oorsprong;
Nog voordat hemel en aarde bestonden,
Sinds de oudste tijden, bestond hij welzeker.Hij gaf de voorvaderen
en de goden hun heiligheid,
Hij baarde de hemel, hij baarde de aarde."
Een en ander
moge weer leiden tot ons allerbewustwording, meer dan genoeg voor
een dag, een leven. Als ik hier een dag oversla, is het omdat
ik het in onze tuin, die steeds meer aandacht vraagt en steeds
meer schoonheid schenkt, te goed heb.
Op Second Life wil ik me helemaal niet wagen, zoals wij
ook niet MP3en, of andere iPod-speeltjes en interessante gadgets
met ons meevoeren; een mobieltje is genoeg en uiteraard de digitale
camera waarmee wij hier zo nu en dan een moment vereeuwigen. Gegroet,
vrienden op het web, Simon Vinkenoog (18 juli 1928, Amsterdam
- geen pseudoniem.
Zondag 1 april 2007
As we
play on violins, guitars and pianos,
so the Universe plays on us
Le dérèglement
raisonné de tous les sens, waarover de jonge Arthur
Rimbaud schreef in zijn bekende Lettre du Voyant, geschreven
toen hij 17 jaar was, wordt niet altijd op zijn juiste waarde
geschat; men vergeet het adjectief raisonné (=
beredeneerd), en zo vertaalt de niet-ingewijde de betekenis met:
men doet maar wat, of zegt maar wat, let your freak flag high
& wij noemen het een happening.
En dat is het dus niet, misschien alleen op 1 april..
Toch is het ieder jaar iets wat zich als NIEUW voordoet: als je
van een winters ritme overstapt naar het bioritme van voorjaar
en zomer. De eerste dit, de eerste dat, de eerste wandeling over
het tuinpad - want daar gaat het over: de tuin die dezer dagen
ons dagverblijf is, waarbij alle andere aangeklegenheden even
in het NIET verdwijnen, ik e-maill onbeantwoord laat, geen krant
meer inkijk, hooguit de boeken die ik uitschud om er de knipsels
uit te zien vallen, zo een lied van Jacques Brel:
Wanneer de
Schelde blinkt in de zuidelijke zon
en elke Vlaamse vrouw flaneert in zonjapon,
wanneeer de eerste spin zijn lenttewebben weeft
Of dampende het veld in juli-zonlicht beeft
Wanneer de zuidenwind er schatert door het graan
wanneer de zuidenwind er jubelt langs de baan
dan juicht mijn land, mijn vlakke land.
En het was de Schelde niet, maar het IJ, toen wij gingen lunchen bij het Wilhelminadok aan de Noordwal - en wij waren niet de enigen die er zo over hadden gedacht: de terrassen waren vol, maar de bediening was prima en wij genoten van roerei met zalm (S) en kroketten van oma Bob (E), terwijl het water tegen de kade klotste.
Vrienden Elbert en Martijn die ons een rollator
verkochten (opbrengst Kroatië),
speelgoed voor de toekomst.
De ervaring van de verandering van de ervaring: Sator Arepo Tenet
Opera Rotas, de Oeroboeros, de lemniscaat, v-l, en al wat zich
zonder woorden in natuurlijke staat aan je voordoet. Je kijkt
omhoog en ziet niets dan boomkruinen tegen een strakke hemel,
je hoort het gescharrel van koolmeesjes in het broodhuisje, een
reigerkreet: je haalt in of achterhaalt. Notie nemen. Aandacht
schenken. Ontdekkingen doen: een citroenvlinder, een Atalanta,
de witte goudvis dook weer op in het heldere water van de vijver;
het water deed op de tuin vandaag zijn intrede, en ik maakte regenbogen
met de tuinslang.
Riki, de bazin van Madame Mikmak, wonderhondje, bracht kikkerdril
uit haar eigen tuin mee, ooit uit het Flevopark afkomstig; ik
veroorzaakte een doorkijk door een houtafvalwal aan te poken en
te kleineren. De clematis komt er in obvervloed aan; kleur en
geur verspreiden de witte, gele, roze en blauwe hyacinten, de
tulpen geel met rood streepje, papegaai en parkiet op komst, roomwitte
narcissen met oranje trompet in Klein Keukenhof, in de kuipen
die later voor andere doeleinden gebruikt gaan worden, camelia
en stermagnolia.
Edith ziet wat net boven de grond komt en weet wat ons daarna
te wachten staat - ik ben in een voortdurend beamende staat: passieflora
komt via het hek van Bill in de tuin links, onze grote bonte klimop
strekt zich uit tot in de tuin van rechterbuurman Adriaan.
Achter ons het W.H.Vliegenbos, voor de deur het autoluw gemaakte
Vogeldorp; de achteringang van Buitenzorg aan de Zamenhofstraat
(hoofdingang naast Bredero College) via de Jan van Hasseltweg
te bereiken.
Als de poort daarvan wordt geopend, verrijst twintig meter voor
ons het zwarte Afrodite-beeld met gouden sluiers in een achthoekige
kruidentuin in het midden van het ronde Ketjenplantsoen waar vier
laantjes op uitkomen. Kleur en geur van magnolia's, in het tuinpark
veel voorkomend in diverse gradaties van kleur en vorm, de kerria
japonica, de forsythia, et j'en passe.
Het benoemen & het geven van namen nam 25 april 1991 een aanvang,
toen wij onze eigen Hof van Eden voor het eerst mochten betreden.
En des winters de verbanning naar nee, niet de onderwereld, maar
naar deze magische stad Amsterdam.
Machiel
Kuijt geniet - van alles - meldt een kop boven een artikel
in Het Parool van gisteren. 'Kilometers loopt hij door
de stad, op slippers. Machiel Kuijt is nu drie weken terug in
Amsterdam, na tien jaar gevangenschap in Thailand. Het is wennen
aan gewoon leven.'
Bert Steinmetz noteert: "De stad vindt hij overigens niet
echt veranderd.
'Het is nog steeds het Amsterdam van tien jaar geleden. Ik vind
de stad er zelfs beter uitzien dan toen. Ik krijg ook een positieve
indruk van de mensen. (...) Wat echt nieuw voor mij is, dat is
de computer. Daar had ik nog nooit zo mee gewerkt. Ik heb aan
mijn dochter gevraagd hoe ik een e-mail moet versturen. En dat
zal ik nog wel een paar keer moeten vragen, voordat ik het zelf
kan.'"
Zo hoor je het eens van een ander, een Amsterdammer, opnieuw buitenstaander die de stad van haver tot gort kent. En nu dien ik te bekijken welke e-mails ik nog te beantwoorden heb! Morgen verder, bij leven en welzijn: laten we met vreugde de zon in ons leven toelaten, het is het grootste raadsel; zelf te ontdekken. Roze groet, Simon Vinkenoog, Hovenier.