KERSVERS


Dinsdag 29 augustus 2006

The Day of Structured Action

De acht rondvaarten dit weekeinde, tijdens de Boekenmarkt, onmisbaar onderdeel van de jaarlijkse Uitmarkt, verliepen zeer voorspoedig. Slechts eenmaal moest kapitein Herman van Rederij Kooy onder een brug schuilen voor de regen en het dak sluiten: acht keer maakten zo'n negentig personen een unieke vaartocht door de Amsterdamse Altstadt mee; zij mochten genieten van het uitzicht en de gedichten die ik voorlas, onder meer uit de nieuwe bundel Zonneklaar (uitgeverij Passage, Groningen, 88 pagina's, 16 Euri), de grapjes die mij te binnen schoten en de filosofietjes waartoe het water mij verleidde.
Geen prettiger plek dan die op het trappetje bij de ingang met de microfoon in de hand: "Ik ben een reisgids, kinderen. Leer mij lezen." schreef ooit Bert Schierbeek - er gaat in het leven toch niets boven de persoonlijke ontmoeting, het oogcontact - immers spiegel van de ziel?

Trust your inherent machinery.
Be entertained by the social game you play.
Remember, man's natural state is ecstatic wonder, ecstatic intuition, ecstatic accurate movement.

Timothy Leary, Ph.D.

Op stap na de Uitmarkt

Het Volkskrant Magazine, zaterdags verschijnend, vroeg mij twee maanden geleden voor de rubriek Favorieten om de namen van vijf uitverkoren websites en besloot mijn antwoord te publiceren in het eerste, na de zomer, weer te verschijnen nummer - en aldus geschiedde, 26 september.
Ik ben weer 'even' gaan tsjekken, en jawel: in volle glorie verschijnen pour amateurs de tous genres:
www.imaginarymuseum.org - waarachter de gedreven situationnist Tjebbe van Tijen schuilgaat. Ik kon vandaag slechts enkele blikken werpen op deze veelzijdige site; mij trof Unbombing the world 1911-2011, one century of bombing: a way to both remember and forget - a way to reconcile. Een van de mooiste woorden die ik ken RECONCILIATION: verzoening.
www.querido.nl. Zoek op auteurs en Matthijs van Boxsel glimlacht je toe. De auteur van de Encyclopedie van de domheid (Régent du Collège de 'Pataphysique, Chaire de Morosophie) spreekt over het dit jaar verschenen derde deel, gewijd aan de Deskundologie: domheid als levenskunst, met als centraal thema spel & extase in de Kerk van Ruigoord, 17 september aanstaande om 15 uur. Als werk-in-uitvoering heeft Van Boxsel nog de volgende encyclopedische thema's: domheid en handel, domheid en seks, en domheid en kunst. Voorwaar een levensdoel; hilarisch indien het allemaal niet zo oerdom & serieus was, in deze tijd van dijk- en andere doorbraken.
www.greenearthfound.org - Ralph Metzner, Ph.D., met zijn collega-psychologen Timothy Leary en Richard Alpert psychedelische pioniers aan de Universiteit van Harvard in de beginjaren zestig en mede-auteur van The Psychedelic Experience is grondvester van een organisatie die de harmonie tussen mens en natuur bevordert. Men neme zelf een looksee.
www.killinghope.org - newsletters verspreid door William Blum, auteur van The Rogue State, de Schurkenstaat, de buitenlandse politiek van de enige supermacht ter wereld, in boekvorm verschenen bij Lemniscaat. Zorgwekkend nieuws, dat je niet aan je voorbij mag laten gaan.
Als laatsate noemde ik www.erowid.org - documentatie betreffende 'the copmplex relationship between humans and psychoactives '. Spreekt voor zichzelf.
Als ik er nog vijf had kunnen noemen; een andere keer; zie ook de link Simon surft..
Hier is een voorlopige eerste- soms valt mij onder het motto BUGGER THE SHAM een Bugger - position-paper (in het Engels) ten deel, dat ik met graagte & instemming lees. Bugger # 15 kwam binnen, gewijd aan de komende Penguin Press-uitgave van Ian Buruma, Murder in Amsterdam (The Death of Theo van Gogh and the Limits of Tolerance; met profielen van Theo Van Gogh, Pim Fortuyn, Ayaan Hirsi Ali en Mohammed Bouyeri). De Bugger-auteur spreekt van een karikaturaal landschap dat in dit boek wordt geschetst en verwijst naar vorige artikelen van Ian Buruma en Hans Magnus Enzensberger.
"Murder in Amsterdam is another conscious attempt to mobilise feelings of superiority in the West and sexualize the agression of Muslim states. It's a two-dimensional cartoon, complete with the stereotypical liberated women and gays. There isn't all that much difference between the drift of Buruma's book and the military pornography produced in Abu Ghraib. Mr Buruma, grow a beard! Ms Hirsi Ali, bring out your leash!"
Vind uit: http://www.sea-urchin.net/buggers/buggerthesham.html.

Het stadsdeel Noord werd deze zaterdag in Het Parool belicht; louter de Westzijde waar aan de oevers van het IJ veel gebeurt. Sinds kort is er ook in Oostelijk Noord, dicht bij AKZO-Nobel, aan de Aambeeldstraat 10 H - een zijstraat van de Meeuwenlaan,een uitstekend restaurant gevestigd, met waarlijk wijds uitzicht op het IJ. Hotel de Goudfazant; 020-6365170 - www.hoteldegoudfazant.nl. Hoewel nog niet door Johannes van Dam ontdekt, is reserveren noodzakelijk; soms moeten zo'n vijftig mensen worden teruggestuurd. De driegangenmenus à 24.50 euro zijn vootreffelijk; de bediening is navenant.
En wij blijven de maand september nog wel uitzingen in ons eigen Noorderparktuincomplex: het is een meer dan heuglijk feit dat de Glorie van Boskoop, die wij vijftien jaar geleden toen al zo'n twintig jaar oud op de tuin aantroffen, elk jaar - ook nu - weer een groot aantal trossen blauwe druiven voortbrengt. Wij zien het nu weer, niettegenstaande de abnormale weerstomstansdigheden van de afgelopen maand, het blauw-kleuren opnieuw gebeuren. En de balsemienen wuiven, en al wat er al niet beweegt: wij nemen aan dat er het een en ander van te zien zal zijn in de Profiel-uitzending, die de KRO-televisie op 20 september aan mij wijdt. Ik lig met mezelf niet in de knoop, dus kan ik mijn eigen goede nieuws genereren. Daarbij ben ik een der gelukkigste mensen ter wereld, dus doet het mij plezier als mensen mij dat laten weten, ergens onderweg. Goede vaart in geschiedenis die voor ieder zelf te maken, zelf te schrijven is, tot de volgende schrijfronde.
Vrijdag l september (onze trouwdag sinds 1989)het Escher-museum in Den Haag voor de Karel Appel-postzegel;
zaterdag 2 september in Vleuten van 3 tot 4 u het Festival van de Beschaving, met Spinvis; dinsdag 5 september- eerste dinsdag van de maand: seizoen begonnen: Festina Lente, Looiersgracht 40b, Amsterdam-Jordaan: de maandelijkse poëzieslag.
zondag 10 september: dichter aan Huis in Woudrichem (Woerkum) en die week ook zaterdag de 16e het jaarlijkse kinderpoëziefestival rond het Muidertslot. Verder kijk ik hier nu mijn agenda even niet in, en neem afscheid: Simon Vinkenoog, aanjager en wolkenvaarder.

ps
Na mijn gesprek in het radioprogramma Met het oog op morgen afgelopen donderdag, kreeg ik de gelijknamige poëziebloemlezing, samengesteld door John Jansen van Galen (uitg. Contact 2004) ten geschenke, waarvan ik Leo Vroman's gedicht Een psalm voor alles zo indrukwekkend vond, dat ik het heb opgenomen bij de link Bloemlezing; zie aldaar.


 

Donderdag 24 augustus 2006

The Day of Lively Precision

Light my fire! Goede raad is vuur, moet men bij de Cyclades hebben gedacht.
Nu even naar de link Go with the blow op deze webstek en lees de verhalen van ervaringsdeskundigen.
Als discipel van de ervaring (zoals ook Leonardo da Vinci, die van de Code weetjewel, zich noemde) gaat het er niet alleen om ervaringen op te doen, maar ook om er lering ende vermaak uit te halen.
Een profiel-boekje dat ik in 1974 voor Meulenhoff Educatief samenstelde, over avantgarde en undergroud in de twintigste eeuw, noemde ik dan ook niet voor niets: De ervaring van de verandering van de ervaring.
- En, hoe beviel het eerste trekje? Goed inhaleren!
- Niemand dwingt je, ga niet roken omdat 'iedereen' het doet!
Laat ik even preciseren; met de inmiddels niet meer in leven zijnde Jean-Paul Vroom stelde ik in de jaren zestig voor uitgever Thomas Rap ten behoeve van Engelstalige bezoekers aan Amsterdam het boek,je How to enjoy reality samen, waarin de volgende tekst:
IF you fear - life, death, yourself - DON'T smoke pot!
IF you don't trust - the world, yourself - DON'T smoke pot!
IF you're jealous, angry, greedy- DON'T smoke pot!
IF you don't want to change - DON'T smoke pot!
IF you want to belong without really joining - DON'T smoke pot!
IF you think you 're cool baby, real cool - DON'T smoke pot!
IF you think life is an easy game on the way out - DON'T smoke pot!
IF you don't have friends to confide in - DON'T smoke pot!
IF you don 't realize the world is all yours - DON'T smoke pot!
IF you're looking for something you haven't got - DON'T smoke pot!
IF you' re sad, insecure or overtaken by doubts - DON'T smoke pot!
IF you think you can make it all by yourself - DON'T smoke pot!
IF you think you'll never need anybody - DON'T smoke pot!
IF you can't give it up - STOP!

Right. Neem het ter harte, jonge vrienden, de Universiteit van het Leven leidt naar de Vrijheid, als je jezelf kent, of weten wil wie je bent.
De twee eerste exemplaren van de 88 pagina's tellende bundel ZONNEKLAAR, door mij in de laatste jaren bijeengeschreven gedichten, gekozen en uitgeluid door Coen de Jonge liggen in de brievenbus (ISBN 90 5452 154 6, www.uitgeverijpassage.nl Groningen) - even een telefonische juichkreet naar uitgever Anton Scheepstra - wij zien elkaar zaterdag bij stand 16 op de Boekenmarkt tijdens de Uitmarkt. De literaire rondvaart vindt plaats vanaf stand 30, bij de aanlegsteiger van de Agnietenkapel (met baas Albert Kooij hebben wij de vaarroute doorgenomen) aan de Oudezijds Voorburgwal, even voorbij Het Huis aan de drie Grachten aan de Grimburgwal; ooit gedreven door boekhandelaar Balkema, groot vriend van Gerrit Achterberg. Daar werden heel wat clandestien gedrukte en uitgegeven dichtbundels onder de toonbank verkocht, tijdens de Duitse bezettingsjaren (14 mei 1940 - 5 mei 1945).
Een en al geschiedenis; zelfs ik. Soms moet ik mensen, die mij vragen ergens het een en ander te komen vertellen of voor te lezen, uitleggen dat dit mijn beroep is, en dat ik daar honorarium voor vraag. (Ik herinner me nòg de verbaasde toon van een dame, die uitriep: "Meneer Vinkenoog, u bent toch binnen?!"met de klemtoon op het laatste woord. Nee mensen, ik ben het niet en hoef het ook niet, laat mij maar buiten. Enfin, ik vraag geld voor optredens. Uitzonderingen maak ik voor de goede doelen (zij knipogen mij toe), en als het om spreken over eigen werk gaat; zo leende ik mij graag voor een gesprek met Business News Radio over de bundel Zonneklaar eerder deze week, en ook het radioprogramma Met het oog op morgen, om dezelfde redenen, mag mij voor niets hebben - ik word dan vanavond zelfs gehaald per taxi; mijn liefje gaat mee; weer een joint adventure!
Vriend Peter Warnaar kwam een dagje over naar Amsterdam en sliep in het schrijvershuis (Buitenzorg, tuin 23); wij ondernamen een autotochtje naar IJburg, elke keer weer verrassend verder gekomen en legden aan bij Blijburg, dat deze winter in de weekeinden open blijft - volgende week 2/3 september is er een Droomfestival.
Weer festivals bij de vleet en vernissages bij de post. www.rodeloper.org viert in Amsterdam-Oost Watergraafsmeer 8 t/m10 sept. de start van de bouw van een Stadsdeelcomplex - gruwelijk woord, bij de weg.
Golden Years heet de tentoonstelling van Daan van Golden in Museum Boymans van Beuningen in Rotterdam; vanaf dit weekeinde te zien: de schooheid van 70 krantenfoto's, in chronologische volgorde vanaf geboortejaar 1936, alsmede 'enkele schilderijen'. Tezelfdertijd bij Boymans van Beuningen aandacht voor Bas Jan Ader (1942) die in 1975 spoorloos verdween in een poging als solozeiler de Atlantische Oceaan over te steken. De derde kunstenaar waarmee het Museum op zaterdag 2 september het nieuwe seizoen presenteert, is René Magritte.
Een postzegel van een Kartãusernelke siert de uitnodiging herman de vries zu ehren.
Ware ik niet elders beschaftigt, ik zou mij spoeden (Edith vragen mij te bespoedigen) naar de Spiegelsaal des Schlosses Oberschwappach, waar wij - Sie und Ihre Freunde -Samstag den 9. September 2006 um 18 Uhr herzlich worden eingeladen.
Tentoonstellingen en performances in diverse galeries en musea in Eschenau, Schweinfurt, Wurzburg en Bamberg van de in 1931 in Alkmaar geboren, sinds 35 jaar in Duitsland verblijvende Herman de Vries, die consequent hoofdletters mijdt, maar wel een mooie witte baard heeft laten groeien. Unieke, perfecte, man: in mijn bezit enige lieflijke uitgaafjes van zijn eschenauer temporary travelling press, die getoond worden in het Museum im Kulturspeichert Würzburg.
Tot mijn vreugde bij de post ook de 44 pagina's tellende scriptie Nederlands SAPRO, van L.H.J.M.Hölsgens, aan de Fontys Hogeschool Sittard, studiejaar 2000-2001, onder de titel Literatureluur?, gewijd aan de dichter Jules Deelder; die er in de kopie van deze tekst op 22/8/03 aan heeft toegevoegd: Uitstekelbaars! LHJMH had mij bereikt na het zien van de film Jazz is my religion, over Jules Deelder & de jazz, waarin ik tot uiting breng hoe weinig aandacht de literaire kritiek aan Deelder heeft besteed. Ik zal gaan lezen of het waar is.
Er is nog veel meer te vertellen; even niet. Gelukkig ook veel andere dingen te doen.
Edith laat nog even zien hoe de voor- en achterzijde van Zonneklaar eruit zien. Het wachten is op de Zon! Groeten uit Amsterdam. Uw Simon Vinkenoog.


 

Maandag 21 augustus 2006

The Day of the Standout

Welkom week 34, dag 233. Al weer precies een week geleden dat ik de 42 treden van onze etage aan de Sartphatistraat beklom - het leven in de natuur in Tuindorp Buitenzorg bevalt ons nog steeds opperbest - om mijn "post" te boekstaven; ook precies 19 jaar geleden dat ik deze etage voor het eerst achter Edith aan binnenviel, en ik monogaam minnaar werd van de vrouw die voor mij nog altijd de allerleukste, allerlekkerste en allerliefste is. Wij vierden het met de Daad.
Meer dan 4 kilo de schoudertas met papieren en boek die ik hierheen breng; het dagboek van André Gide 1919-1939, bij de Arbeiderspers verschenen, als eerste.
André Gide (22.11.1869 - 19.02.1951) op 29 januari 1929:
"Ik zal voor mezelf weten te bewijzen dat dit herfsttij de mooiste periode van het leven is - mits goed besteed.
Het past evenmin de jeugd alleen als een belofte te beschouwen als in de ouderdom louter aftakeling te zien. Iedere leeftijd is in staat tot eigen volmaaktheid. Het is een kunst onszelf daarvan te overtuigen, eerder te kijken naar wat de jaren ons brengen dan naar wat ze ons afnemen, en liever dankbaarheid te tonen dan spijt."

François Content belde; de Boeddhistische Omroep Stichting had over hem gelezen op deze website en zou hem komen interviewen; hij wilde me nieuwe muziek laten horen - welkom op de tuin. Ik sloeg Kersvers open (het uitgeprinte exemplaar van de eerste jaargang (juni 2004-juni 2005), 8/9 januari 2005, pagina 256 met foto van hem en mij. Het oog valt onverbiddellijk op de namen van mensen die met ons samenvielen in een wereld, die zij verlaten hebben, terug in de Oersoep, het Niets, Nirwana. Nowhere man, where are you going to? Glen Hahn, Dr van Dee, Gerrit Lakmaaker, Ken Kesey, Henri Lowitz, Carlos Pieraar, René Stoute, Piet Tri, Neil Philips, Kees Bottenberg, Kees Brandligt, Robbie Roesink, Ken Connell, Olivier Boelen, Tony Negenman, Johnny van Doorn, Bart Huges, Dicky van Oort, Rik van Zutphen, Germ Schut, Lies Jansen, Tanja van der Geest (in Ramses' liedje: Tanja van de Lucky Star), Sanne Sannes, Rufus Collins, Hans van der Spa, Henk van Es - ons aller voorland.

"Dat moet je niet doen!" riepen twee musici van Spinvis verschrikt, toen ik backstage in de Juliet-tent op Lowlands Paradise wachtend met de anderen op ons optreden, op de doodkist ging zitten, die onderdeel uitmaakt van wat ik maar de mini-opera DE SUIKERKLOK noem. "Het is mijn voorland!" riep ik - mensen vinden het leuk als je grapjes maakt over de dood.
Ik houd me slechts aan de laatste regels van Gil Elliot's Twentieth Century Book of the Dead (Allen Lane The Penguin Press, 1972): "In our own period we are in the midst of a movement to recover inner values. Among these the values of death must be recycled into our vision of totality so that we may live truly in the world of life and death."
I love open-ended ideas - waarvan op deze pagina van dit fascinerende boek sprake is. Ik houd niet van ingenomen standpunten, net zo min als van voetstukken waarvan je niet meer weet af te komen. Alles is in beweging, voortdurend, her en der, met de betekenis die je er zelf aan geeft, en de somtotaal bestaat uit een open blik en een goede ademhaling. Liefde, een keukenprinses, een deelgenoot - ik zou bijna zeggen: onontbeerlijk, in elk geval in mijn geval.
Op Lowlands rondlopend, even tussen de massaliteit, vroeg ik me wel af: Waar is de fine fleur, waar zijn de beautiful people, de jeunesse dorée, le beau monde, la bohème gebleven? Als ik denk aan de Lowland Flights uit de jaren zestig in de Jaarbeurshallen, dan ging men daar uitgedost en opgedirkt heen. Uiteraard is het een groot verschil dat het hier een reuze-camping is geworden, waarvoor je geen avondkleren uit de kast kunt halen. Maar de uniformiteit is voor mijn ogen opvallend; ik zeg het maar even - al die jongerenmuziekblaadjes worden in regenboogkleuren gedrukt; het textiel laat er maar weinig van merken. Ach, het weer, natuurlijk. Is dit weer opa vertelt? Zo de ouden zongen, piepen niet langer de jongen...
Welgemutst gelezen over Bob Dylan, wiens vierde jeugd schijnt te zijn ingegaan, met een nieuwe cd: Modern Times, en nog altijd op een never-ending tour met zo'n driehonderd optredens per jaar. No business like showbusiness. Volmondig ja. Jajaja.
In de NRC (18 aug) schrijft Arnon Grunberg hoogst ironisch als embedded schrijver bij Onze Jongens in Afghanistan. Nogmaals de verzekering dat de tekst niet is aangepast na screening 'op informatie die de veiligheid van de troepen in gevaar kan brengen' - de stijl doet mij denken aan Frank van Wezel's roemruchte jaren, de roman uit 1928 van A.M. de Jong ((1888-1943), die uitgingen van de anonieme rubriek Notitites van een landstormman in 1917-1918 in het socialistische dagblad Het Volk publiceerde. Zie het hoofdstuk
'Een schrijver onder de wapenen' in A.M. de Jong, schrijver, een biografie geschreven door zoon Mels de Jong (Querido, 2001).
Het eerste interview over de komende dichtbundel Zonneklaar werd mij gisteren rond 7 uur des avonds afgenomen door twee heren van Business News Radio (200.000 luisteraars, werd mij verzekerd), die mij van genoeg ammunitie voorzagen om een gesprek een kwartier lang levendig te houden. Tevens kondigden zij aan dat de literaire rondvaarten tijdens de Amsterdamse Uitmarkt volgend weekeinde opnieuw plaats vinden, door mij als gids begeleid.
In Het Parool van 20 aug. een liefdevol in memoriam Paul Schwarz (1927-2006), geschreven door Vera Spaans, De man achter ontwerpbureau Total Design.
Hij was het, die mij in 1969 met de fotograaf Cas Oorthuys een zesweekse reis naar de Verenigde Staten liet maken, waar wij onder meer de lancering van de Apollo 11 meemaakten op Cape Canaveral, toen Cape Kennedy.
In het spookachtige stadje Orlando woonden wij in een motel; in de plaatselijke bibliotheek spoorde ik een krant uit 1912 op, om te lezen over het overlijden van een man, over wie ik in het vliegtuig in Fate gelezen had, ene Landowne Brown. Tijdens zijn leven plaatselijk of regionaal wereldberoemd (grootste klant van de posterijen met zijn tijdschriftjes), sindsdien volkomen vergeten.
The nameless unremembered
noemde de Indiase dichter Rabindranath Tagore de talloos velen die door de eeuwen heen de Borobodoer bezochten.
Henk Hofland hekelt het evenement (How Entertainment Conquered Reality) en de verslonzing van de politiek. "De hausse in evenementen en vertrekkende politici kan niet toevallig zijn. In november krijgen we het volgende democratische evenement, met nieuwe, aanstormende talenten. Veelbelovend."
Waar komt dat negatieve zelfbeeld van de Nederlander vandaan? Of is het een perceptie, die ons door de media wordt opgedrongen? Zijn wij werkelijk zulke suffe kaaskoppen? Een en al klaagzang? Zelf kom ik, en ik heb het creatieve getij mee, zodat je altijd eerder voortgedreven wordt, met louter aardige, sympathieke en intelligente mensen in contact. En dan gaat het er niet om of ze me nu wel of niet als B.N.-er kennen ("Bekende Nederlander"), mijn boeken of gedichten gelezen hebben, of niet - als er maar een gevoelscontact is. Ik word niet moe daarop te hameren. Zo min als ik moe word vooruit te zien naar wat komen gaat (Profiel, KRO-televisie, 20 september).
Of, lees even mee: "Bij het festival Robodock draait het om technologie en kunst, spektakeltheater, multimedia en meer. Het thema van dit jaar is alchemie, waarbij de vraag: 'Zit het levenselixer in de moderne technologieën van deze tijd? 'de basis is. "Een en ander op de NDSM-werf, Amsterdam-Noord (per veerpont van Amsterdam CS), 20/23 september.

Genoeg, meer dan genoeg, relaas vandaag. In blijde verwachting van de zoveelste dichtbundel sinds Wondkoorts 1950; het waaiert uit & concentreert zich - blijf bij de les in tweeduizendzes. Het ga je goed; tot de volgende "posting". Simon Vinkenoog, voorproever.


 

Maandag 14 augustus 2006

The Day of the Mortal Mirror

Dat kun je wel zeggen, ja, met een vanochtend ingegaan staakt-het-vuren tussen de broeder-families in het Midden-Oosten, de een nog fanatieker en gewelddadiger dan de ander. Onschuldige slachtoffers uiteraard als eerste gevallen in deze TechnoKrieg; als in elke oorlog is de Waarheid het allereerste slachtoffer.
Grunberg doet embedded zijn best, hihi haha. Wie wil begrijpen, moet liefhebben - de nood in de wereld is zo hoog, de mensheid als species zo'n gevaarlijk en misleid ongeleid projectiel: we ain't seen anything yet. Tijd voor MOEDdenken i.p.v. DOEM-denken. De chaos-theorie toont de praktijkkant, op wel zeer indringende wijze.
Into each life some rain must fall... maar dezer dagen hebben wij hier in Amstertdam-Waterland en ver daarbuiten, begrijp ik, te maken gekregen met stortbuien. Jammer voor de vele buitengebeurens; de Parade waarheen wij toch vanavond willen om Dette Glashouwer (van Suver Nuver)Ja tegen het jungle-avontuur te horen zingen, wellicht de show van Daniël Boissevain en zijn vrienden te zien, Het Zesde Zintuig uitproberen (10 minuten vlak bij de ingang), alsmede de Magistrale Stralende Zon te horen vertolken; het klassieke gedicht van de betreurde Johnny van Doorn (1944-1991).
En de Parade rekent met zijn uitgebreide aanbod van beziens-en beluisterwaardigheden op ieders aanwezigheid, welke ook de weersomstandigheden, getrouw aan het devies the show must go on...; zie voor programma www.deparade.nl. Nog tot en met zaterdag.
Fair Energy was het thema van het Landjuweel in www.Ruigoord.nl; de energie kwam ook daar met bakken uit de hemel, jammer dat je er geen brood van kunt bakken. Hè?
Waar NRC Handelsblad een getrouw verslag gaf van de gevaren die de culturele vrijplaats en creatieve enclave, de Tijdelijke Autonome Zone van Ruigoord bedreigen: de opslag van nog meer olie en kolen, stuurde Het Parool een van de zes jonge Amsterdammers die de hele zomer het hart van de zaterdagkrant bezetten, een nitwit van jewelste, ene Sundus Khawaja naar het Hippiegedoe in Saskia's Ruigoord, die haar verbale ontlasting aanvangt met de woorden: "Zelf ben ik nog nooit in Ruigoord geweest, laat staan dat ik er iets van gehoord heb." De laatste alineas: "Na drie uren het terrein te hebben verkend met slecht weer en een rammelende maag, vind ik het wel genoeg. Het was een aparte ervaring, omdat ik nog nooit zoveel hippiegedoe bij elkaar heb gezien. Wie weet ga ik er met een cluppie nog eens kamperen! Het blijft dan uiteraard wel alcohol-, sigaretten- en jointvrij."
Elders op de pagina verzucht zij: "Zonnetje, kom je alsjeblieft deze vakantie nog weer tevoorschijn?"
O, wat heb ik een hekel aan mensen (jong & oud) die zonnetje zeggen tegen die enorme krachtcentrale, zonder dewelke wij niet zouden bestaan!
Veel loze kreten in Het Parool afgelopen week; ook over twee pagina's afgelopen woensdag: "Een volkstuin is om in te werken, niet om in te zitten."
Na vijftien jaar volkstuinieren heb ik generaties bestuurders, voorzitters, penningmeesters en secretarissen zien komen en gaan, en het bewijs dat de oude garde met zijn schrikbewind nog niet geheel is uitgestorven, blijkt wel aan de hand van de uitgekozen voorbeelden, die zoniet een incorrect, dan wel een overtrokken voorstelling van zaken geven. Dat bomen niet hoger mogen worden dan 3 meter! Dat er fel gediscussieerd wordt over een lichtblauw raamkozijn. De zeskoloms-foto die het artikel (ont)siert is een bewijs van een op Buitenzorg uitgestorven bewind: wat een gelijkgeschakelde uniformiteit!
Uiteraard ligt onsslechts 99 tuinen tellende tuinpark in Nieuwendam tegen het Vliegenbos aan , en wij, ecologisch ingestelde junglebewoners, die diversiteit en uniciteit hoog hopuden, laten uiteraard graag de bomen de stad binnen.
Onze Atlasceder (maak eens een luchtfoto, Het Parool - om het verschil te tonen) meet minstens twaalf meter, en ook de prunus die wij eens in de achterbak van de auto vervoerden, staat afwisselend rozeroodbruin minstens acht meter hoog. Veel groen, nauwelijks gras, dezer dagen glinsterend doorweekt, plassen vol wolken, om over heen te springen als in je kinderjaren, geurende balsemien, wilde rozen en kamperfoelie, echte geuren, geen aangeharkte en gewiede.
Een ontzettend interessante Bloemen-, Groenten- & Fruit-tentoonstelling afgelopen weekeinde - door tijdgebrek konden wij niet deelnemen. Eerste, tweede en derde prijzen voor Potplanten, Bloemen op soort, Gemengde boeketten, Gestoken stukjes, een kindercategorie, een Henk Blok-bokaal, een categorie Fantasie, Groenten/Vruchten op soort, gemende groenten/vruchten - kortom: meer dan honderd inzendingen en de winnaars (wij woonden de uitreiking bij, uiteraard SCHIJNT dan de Zon!) kregen allemaal een bokaal(tje) met inscriptie mee. Voorzitter Gerrit Mol zong drie liedjes, een Russisch trio speelde prachtig klassiek, een hondje Madame Mikmak sprong door een hoepel en als vaker had Suzanne de catering op zich genomen - with a little help of little friends: ook de kinderen doen graag aan een en ander mee!
Ontroerende momenten: Een volkstuin is om in te genieten, niet om in te heersen, zou er in ons geval boven hebben kunnen staan. Mooie zomervriendschappen - we denken nog niet aan opstappen en hier stadwaarts terugkeren; eerst de druiven zien rijpen en voorbereidingen treffen voor de lichtjesavond op 30 september.

Het Patrool beging ook een miskleun door Guus Luyters over André Gide te laten schrijven; slordig, oppervlakkig en onheus. Mijn bewondering gaat uit naar Mirjam de Veth, die Het Innerlijk Blauw, een door haar gemaakte en verantwoorde keuze uit het dagboek van André Gide (1919-1939) uitgaf, voorzien van een inleiding, verhelderende tussenteksten en het gebruikelijk noten- en bronnenapparaat (Privé-Domein 259, Arbeiderspers 2006).
Zij heeft naast de bestaande dagboek- edities, eerder gepubliceerd of onuitgegeven, gebruik kunnen maken van recente briefuitgaven: Gide was een verwoed brievenschrijver, 25.000 brieven aan 2500 mensen zijn van hem bekend. De 662 pagina's tellende uitgave ligt als een grote ontbijtkoek naast me; ik heb tot aan pagina 237 gegeten dezer dagen en keek naar de vogels die weer of geen weer van het brood kwamen eten waarvan wij hen op de terrastafel en in een vogelhuisje voorzien. Mezen, merels, de vlaamse Gaai (een jonkie), eksters en twee tortelduiven. Het dagboek heb ik tot aan mijn geboortejaar 1928 gelezen - ik ben 234 pagina's en 115 noten verder. Ik maak notities op het schutblad en ik zal enkele juweeltjes kiezen.Nader Order.
Het speelgoed ontstegen, dit weekeinde in NRC Handelsblad. "Op verschillende manieren zetten vliegers windenergie om in electriciteit. Vliegers verschaffen vakantieplezier, maar zijn ook bruikbaar in windenergiecentrales. Het vliegerlab in Delft ontwerpt efficiënte vliegers."Lezenswaardig artikel van Wouter Hylkema. Laatste alinea: "Over zijn vliegermolen zegt hoofdingenieur Massimo Ippolito van het in Turijn gevestigde ingenieursbureau Sequoia Automation: "We zijn hier wel uitgekekeken op het werken aan zoiets als de Europese straaljager Eurofighter. We willen nu beginnen aan een klus waar de mensheid werkelijk wat aan heeft."

Genoeg voor vandaag. Op naar de Parade. Fotootje kijken andere keer. Surfen evenzeer. O, naar hoeveel www'tjes ben ik niet nieuwsgierig geworden. Ik bedwing mijn nieuwsgier en neem voor vandaag afscheid. Ik leid mijn leven nog altijd "in het onwrikbaar geloof dat de toekomst nog steeds in onze handen ligt.", zoals A. den Doolaard dat in 1961 verwoordde in een opdracht van zijn "Die Zukunft in deinen Hãnden."
Op het Lowlands-programma sta ik zaterdagmiddag met Spinvis geprogrammeerd, in de Juliet-tent - bovendien is er later nog een signeersessie-cum-poetry later die dag. Ciao.
Tot dan, hier en nu, achter de wolken... Simon Vinkenoog

De Parade in Amsterdam

Eten met Spinvis bij Mobiel Culinair Offensief

Arjan Witte en Hans Dagelet

Voorstelling De Suikerklok in de Werkteatertent I - 9, 10 en 11 augustus

Het Spinvis-orkest en Simon Vinkenoog


 

Maandag 7 augustus 2006

The Day of the Double Agent

Verlangzaamde weken, van het ene hittegolfje in het andere stortbuitje. Buitenzorg herboren mededogen. Seizoen breekt aan, drie dagen op de Parade met Spinvis, een optreden tijdens Lowlands, de komende boekenUitmarkt, de verschijning van Zonneklaar en nog zo het een en ander op de activiteitenkalender.
Als Edith's Ma na twee weken logeren het tweede tuinhuisje heeft verlaten stort ik mij op het grote Afleggen; decennia papieren die elders heen gaan, in het Niets, of naar het IISG, of naar mijn kelder in de Vondelkerk - waar ik nog eens met Pieter van Veen een bezoek ga brengen - wat ligt daar al niet!
Een boekenbon - dankje, Suver Nuver - bracht mij in het bezit van André Gide's Het innerlijk blauw, zijn interbellumdagboeken, een smulpil in de Privé Domeinreeks van de Arbeiderspers. Tevens twee nieuwe Henning Mankels; ik ben driekwart De witte leeuwin en owee, wat klopt mijn hart.
Even wegleggen voor dit, de rit naar en door de stad, bezoek aan medicijnman in het Ballonnetje, e-mail koekeloeren (straks), haar wassen en de rest, en vervolgens weer tuinwaarts met de Volkskrant ("Israël beleeft zeer bloedige zondag" - en dat terwijl wij uitkeken over het wijde IJ-uitzicht en genoten van een goede maaltijd bij Hotel de Goudfazant aan de Aambeeldstraat in Amsterdam-Noord 333) alsmede de in de bus gevonden Seniorenwijzer.
Elders wil ik uitwijden over Colin Wilson's The Outsider, dat in 1956 bij verschijning zoveel furore maakte; er is in onze contreien nog zo weinig bekend van de tijd waarin de Angry Young Men zich in Engeland manifesteerden, gelijktijdig met het optreden van de Beat Generation in the U.S. of A, en met permissie, dat van de Vijftigers in Nederland en Vlaanderen. Het was niet de eerste en zeker niet de laatste generatie die een breuk wilde bewerkstelligen in de opgehoopte hypocrisie en geestesvernauwing, die aan de gang was toen, en nog altijd is, de heersende mening, de macht der gewoonte, de achterhaalde paradigmata. De angst voor verandering, de doodsangst. Moedwil en misverstand. Onvermogen.
"Schop de mensen een geweten!" verklaarde Louis-Paul Boon en Hugo Claus schreef: "Elke dichter is een provo."
Ik blader dezer dagen in een brochure, in beperkte oplage uitgegeven tijdens het Studium Generale van de Utrechtse Universiteit in 1974. Het boekje, dat ik samenstelde, en Frans Janssen heel mooi vorm gaf, heet Big Brother Adieu: of te wel: wij laten ons door de angst voor Big Brother niet verneuken - het was tien jaar voor de fataal geachte datum Nineteen Eighty Four. Het werd een happening, met Mischa Mengelberg en Han Bennink; dank je voor de herinnering André Klukhuhn...
Wat mij betreft; de vrijheid waarvan ik zoveel jaar later geniet, samen met partner Edith, ik ben/wij zijn de enige(n) niet. Zoveel gelukkige, harmonieuze, doordachte en creatieve mensen. Zovelen, die op eigen benen staan, niemands meester, niemands knecht.
De vrijheid die wij beleven gaat samen met het besef van verantwoordelijkheid voor eigen doen en laten, de bezielde onvoorwaardelijke liefde, zonder te vergeten het wijze woord van Ken Kesey: "We're all in prison and plotting this incredible jailbreak."
Waaraan ik William Burroughs hoorde toevoegen; hij sloot de deur achter zich: "Remember, stay outside."
(Ik gebruikte dit als het motto voor mijn gevangenisdagboek, zes weken in 1965, in 1981 bij Corrie Zelen in Maasbree verschenen (uitv.).
Ik ga het hier bij laten; wie vroeg mij naar Victor IV? Ik heb hier mijn Stadsnatuur uit 1986, het boekje De Achtste Deur (vier nieuwe verhalen van Walter van den Broek, Marja Brouwers, Jan Siebelink en Simon Vinkenoog), door Crawford Benelux in december 1986 uitgegeven, en de catalogus van een tentoonstelling uit 1998; Pure Amstel River Water, met een voorwoord van Jhr Jan Six..
Hoe zou het met Joep Bremmers gaan, die onderzoek doet naar het weekend in Charleville, waarheen Allen Ginsberg ons uitnodigde in december 1982 - ik sliep in het bed van Arthur Rimbaud. Joep vond en las Allen's onuitgegeven agenda's, vond een bandopname terug van de poëzie-avond aldaar, waaraan ik mijn steentje mocht bijdragen en bezorgde mij een transcript van de dichtavond op 1 januari 1983 in het Vlissingse Hotel Britannia - ik kom er maar niet toe hem te schrijven; hij is op schrift in de tuin aanwezig als een der stapels papier-in-mappen (meest bij de post ontvangen A-4 enveloppen, met een rugzijde geopend), die ik elke dag van stoel en tafel naar bed en weerom transporteer: China Falun Gong; World Affairs (strike back the Empire); Dichters in Carré, Coming; Af te leggen; Eigen p.r. en activ. zomer 2006; Ruigoord (Andersson Elffers Felix), Zonneklaar, typoscripten en drukproeven; What to do; Ira Cohen; Spinvis; Essensie, DichtTalent, en gemengd goed genaamd Verleden.
Op naar snoeischaar, takkenschaar, heggeschaar, een tekst voor de Spinvis-saga, een nieuw notitieboekje en een zelfgemaakte zakagenda, uw hovenier Simon Vinkenoog.



Donderdag 3 augustus 2006

The Day of the Dangerous Quest

Edith met toekomstig logeetje Roenah, parkiet van Wilnah Molenaar

Hoe gevaarlijk?
Meteen maar de koe bij de horens grijpen, met een tekst van Terence McKenna:
"Monkeys out of control"; that is the mushroom voice's view of history. To us, history is something very different. History is the shock wave of eschatology. In other words, we are living in a very unique moment, ten or twenty thousand years long, where an immense transition is happening. The object at the end of and beyond history, which is the human species transformed into an eternal superconducting overmind cum UFO, is casting a shadow back through time. All religion, all philosophy, all wars, pogroms, persecutions happen because people do not get the message right. That is because there is both the forward-flowing casuistry of being, causal determinism, and the interference pattern that is formed against that by backward-flowing fact of this eschatological hyperobject throwing its shadpow across the temporal landscape. So we exist, yet there is a great deal of noise. This situation called history is totally unique; it will only last for a moment, it began a moment ago. In that moment there is a tremendous burst os static as the monkey goes to godhood. The final eschatological object mitigates and transforms the forward flow of entropic curcumstance."
En zeg nou niet meteen: "Ja, zo is het."
Bij het overtikken van deze tekst, aangetroffen in een teruggevonden dummy met ingeplakte citaten, dat ik bij me had op een trip naar de USSR in 1989, moest ik opnieuw creatief visualiseren, deze kleurenprisma van ideeën uit zijn artikel New Maps of Hyperspace, in het tijdschrift Magical Blend. Dat heet echt Food for thought.
Ik zie dat ik uit dit boekje meer parels te voorschijn kan halen; niet dat ik ben uitgekeken op de Quotable Quote-link op deze website, maar ik doe niet anders. De boeken die ik lees, noem ik zo nu en dan; verwacht geen leeservaringen - die doe je zelf maar op. Maar wat een mooi boek, Ik was nooit in Isfahaan, van Tommy Wieringa (De Bezige Bij).
Op www.peterdenharing.nl de Tien Geboden voor Zelfliefde.
Van Derrick Bergman verneem ik van het bestaan van www.richardneville.com.au; mooie Australische krachtcentrale, van de schrijver van het boek Playpower, en ooit redacteur van het tijdschjrift OZ, dat hij in Australië uitgaf en in Londen voortzette.
Via Brummbaer in Los Angeles moet ik het overlijden van Sergius Golowin vernemen, geboren in 1930 overleed hij de 20e juli jl.
Ook in Bazel, waar wij hem in januari dit jaar ontmoetten (wij zaten samen in een forum) maakte hij een onthechte indruk - een heel ander mens dan degeen die ik in 1972 in Zwitserland ontmoette; zie mijn boek over Timothy Leary. Wat dat betreft, al mijn boeken zijn louter voor speurneuzen. Als meest uitverkocht schrijver van Nederland ben ik slechts viavia bereikbaar, qua past pastimes - deze site genereert wat hedendaags - waarbij ik mij niet meng in het koor van de stuurlieden aan wal. Leve Arnon Grunberg in Afghanistan als embedded journalist in NRC Handelsblad. 'Defensie heeft dit verhaal gescreend op informatie die de veiligheid van troepen in gevaar kan brengen. De tekst is niet aangepast.' (Krijgen wij dat wel te horen als dat gebeurt met de aangekondigde belevenissen in het Cultureel Supplement vrijdag?)
Op www.oranous.org overigens het portret van een jonge Mohammed, geschilderd door de Iraanse schilderes Oranopus. Niet verboden: het portret is van voor de boodschap van Gabriël.
Gisteren een mensendag: twee medewerkers van het KRO programma Profiel, de weg timmert aan mij en ik timmer rustig mee; het tuinhuis omvat met enig inschikken plaats voor twee Suver Nuvers, drie Spinvissers, een antiquaar, plus ma, Edith en ik. En gelachen dat we hebben. En geglimlacht. God zij drank. En naar de regen gekeken. En wat getoverd voor de veejay-opnamen voor de Parade, en wat afspraken, en dankbetuigingen, en begroetingen - mensenmensenmensentijd.
In 1 ruk, uiteraard diverse afleveringen, herlezen (of voor het eerst ECHT gelezen) Colin Wilson's The Outsider. In de Amerikaanse Delta Book-uitgave in mijn bezit staat een postscript van de auteur, geschreven elf jaar na de verschijning in 1956. In mijn bezit ook de gecopiëerde tekst van een Introduction: The outsider, twenty years on uit een andere
uitgave. Hem zou eens gevraagd moeten worden naar zijn standpunten NU; ik heb begrepen dat Ronald-Jan Heijn hem gesproken heeft voor een film.
www.schumachercollege.org.uk - ik heb hier in gedrukte vorm het Course Programme van het Schumacher College, September 2006 - July 2007, a department of the Dartington Hall Trust, an international centre educating and inspiring for sustainability. The Old Postern, Dartington, Totnes, Devon TQ9 6EA, United Kingdom - als je in de buurt komt doe Satish Kumar de hartelijkste groeten!
Pieter van Veen kwam langs, boeken met hart en ziel (www.antiqbook.nl/vanveen) - hij maakte mij tegen redelijke vergoeding honderdtwintig boeken lichter en bezorgde mij het langverwachte chef d'oeuvre van Oliver Reiser: Cosmic Humanism - waarop ik weer eens een oogje wil slaan.
Ik viste een uit elkaar vallend boekje van A. den Doolaard te voorschijn: Die Zukunft in deinen Händen (Mit 80 Fotos von Cas Oorthuys, (Die Friedensbücherei im Christian Wegner Verlag Hamburg, 1955, met een opdracht van de schrijver, gedateerd 25 oktober 1961 aan Olivier Boelen: "in het onwrikbaar geloof dat de toekomst nog steeds in onze handen ligt."
Het blijft heerlijk utopist te zijn, weer of geen weer: uitgangspunt optimisme. The sunny side of the street. Whatever is, is right. Zei de outsider, eens voorbij de grens, altijd om het hoekje kijken blijvend.
Tot de volgende uitlating. Uw paradepaardje Simon Vinkenoog.


JULI 2006