KERSVERS
Maandag 28 mei 2007
We each
have our own inner clock -
some run fast, some run slow
Welkom week
tweeëntwintig.
"Too much of a good thing is wonderfull".
Een week van
uitersten -Brownse beweging; zo zit ik (al meerdere malen met
Derrick Bergman) gebogen boven de papieren die ik, tot dusverre
nooit-uitgezocht, aan het sorteren ben. Doet me denken aan het
beroep van mijn vader, die in zijn loopbaan bij de PTT op een
gegeven ogenblik voorsorteerder werd; in feite het uitvoeren van
een eenvoudige administratieve werkzaamheid, die met geheugen
en pigeon-holes functioneert, hoe effecienter en doelmatiger,
hoe beter.
Met welk een plezier te kunnen duiken in een verleden dat zich
als het ware serendipiteits-gevoelig afspeelde, met een overmaat
aan halsoverkop genomen beslissingen, onverwachte breuken en ingrepen.
Mijn eerste LSD-ervaring dateert van februari 1959, en sindsdien
kreeg mijn leven een andere loop; door de korte kijk om het hoekje
van tijd en ruimte voel je jezelf des te meer aangetrokken door
de paradigma's, die een stapje verder gaan in de anomaliteiteit
aller dingen.
Moeilijk gezegd allemaal; maakt deel uit van de hoorn des overvloeds
die mij ten deel viel. En het blijft sneeuwen en stormen in mijn
gemoed, Aum Aprendo - ik leer nog steeds. De juiste mensen
ontmoet; ik blijf ze ontmoeten. Taalbarrieres neem ik graag, bel
eens op Tom!
Een week van uitersten; ik graaf nog steeds, steeds dieper in
die papieren - wat zal worden opgeslokt door de archieven van
het IISG, waar kan ik Renee mee dienen, wat vindt Derrick van
zijn gading, waarvan zeg ik zelf verrast ''O ja''? om straks verder
te lezen (groeiende stapel), wat gaat weg, wanner roep ik JOOT
of Pieter van Veen?
I can't take it with me. Wel is me, anderszijds, het voorrecht
gegeven op éen en dezelfde Pinksterdag twee festivals aan
te doen; het Dunya-wereldmuziekfestival, oorspronkelijk Poetry
in the park, dertig jaar bestaand, gevierd met 5
minuten-optredens van een vijftiental Nederlandse dichters van
diverse etnische komaf, in de goedgevulde daarvoor bestemde Tent.
Een en al tent, kraam en slenterluisterkijkvermaak: 225.000 mensen
kwamen naar het park aan de voet van de Euromast, er waren uitingen
van 35 culturen. Dichters zijn provo's en wereldburgers, dat voelt
backstage goed aan. Uitzonderlijk goed. Geslaagd. Bravo. Tot de
volgende keer, amigos.
Gisterenavond een uur optreden met Jeroen, Arjan, Lucas, Saar,
Cor, Hans, en Erik, zijnde de band Spinvis, in het kerkje van
Ruigoord, de deskundologisch-geaarde culturele en entheogene vrijhaven,
enclave van groen aan het water van de Afrika-haven, en steeds
meer omringd door de bedrijfspandenarchitectuur van de zogeheten
welvaartstaat. Kortom, reden te meer voor een driedaags poeziefestival,
Vurige tongen:
Fiat Lux in the Unfucked Flux! (Heathcote Williams).
Speech resexualized. Sexual potency, linguistic power, abolished at Babal and restored at Pentecost. At Pentecost, tongues of fire, a flame in the shape of a male member. Speaking with tongues is fiery speech, speech as sexual act, a firebird or phoenix. Norman Brown, Love's Body, XV: Freedom.p[.251.
En zo stond ik daar met gelukzaligmakende (blissfull) begeleiding, opgenomen in het klankpatroon van alle tijden, met het Omaha Sweat-House Ritual uit Jerome Rothenberg's onvolprezen bloemlezing (een uit vele) Shaking the Pumpkin, Traditonal Poetry of the Indian North Americas; gevolgd door The conjurer speaks van Carl Cary, het gedicht Bei Grünem Leibe van Hans Arp, en mijn eigen ultieme credo: JA JA JA - Ja tegen Al Wat is, Was en Zal Zijn, zo wij willen.
Wij begrijpen
toch wel dat er een strijd op leven en dood om het bewustzijn
plaatsvindt in de wereld: een strijd tussen Bagger en Ster? Tussen
Waanzin en Gezond Verstand (altijd meer dan de Rede) - enfin;
het betekent dat ik Peter ten Hoopen's Heiligen voor halve
dagen aan Edith kon doorgeven om te lezen, fijn boek, aanbevolen
aan alle orientalisten en waarheidzoekers.
Zelf duik ik weer eens, nu vanaf het begin in Ken Wilber's Korte
geschiedenis van alles, en uiteraard begint het Vraag- en
Antwoordspel met man en vrouw, feminien en masculien. We wachten
af, we doen ons best en hebben pleizer in wat wij doen...
taintwhatyoudo itsthewaythatyou do it.
Ik sprak een reclamespotje in, een paar weken geleden, inmiddels
uitgezonden en nrc.next maakte zijn opwachting, met de
vraag of ik commentaar op de krant van die dag wilde geven. Die
zou dan om 7 uur bezorgd worden, en om 9 uur zouden de cameraman
en verslaggever langskomen. Zo gezegd, zo gedaan: ik schoot weer
eens uit mijn slof, en het resultaat - de vraag ging zojuist naar
Robbie Vlasman - zal, net als het drinkme-spotje, te
zien zijn op de link see me! hear me!
Ja, da's van Tommy, zoals iemand terecht opmerkte, ik denk dat
het een universeel verlangen is. Dankzij de gevorderde techniek
mag ik die kinderwens vervuld zien, en begeef me nu weer met Edith
naar de Hof van Eden, van zonenergie en buthaangas voorzien, waar
bei grünem Leibe das Leben ein Kinderspiel ist. Simon Vinkenoog,
Ontbrander.
De uitspraak Too much a of a good thing is wonderfull is van Mae West, ooit op koper gegraveerd, aangeschaft in San Francisco, nu boven het aanrecht in onze tuin op Buitenzorg. Aanstaande zondag feest in onze buurgemeente het Vogeldorp, dat evenals onze tuin dit jaar 90 jaar bestaat. Ik mag 's middags een gedicht loslaten. Komt allen!
Maandag 21 mei 2007
In the human sexual arena, roles can be quickly reversed
ja wat?
Bij het doorspitten van papieren die ik aan een lange vergetelheid
ontruk (mijn interviews toen ik 70 werd; de briefwisseling met
Paul Rodenko, de brief van Geert Lubberhuizen namens de Bezige
Bij en de directeur van het Internationale Instituut voor Sociale
Geschiedenis - waarheen mijn papieren - naast het Letterkundig
Museum en het Gemeentearchief van Amsterdam - na mijn aards bestaan
zullen kunnen verhuizen) trof mij een uitspraak van Jacques Kruithof,
criticus en dichter aan, die mij hier te stade komt.
In een interview dat Karel Wasch voor het literair tijdschrift
Ruimte, nummer 14, 2000, met hem voerde, merkt deze op: 'In
een van de noten bij uw essay over Lucebert stelt u dat het werk
van Vinkenoog na '65 nog slechts door de kritiek met schouderophalen
is ontvangen.'
Zijn antwoord: " Het gaat er niet om of ik dat vind, ik vind
dat ook wel, maar het is een literair historische opmerking. Je
kunt bestuderen hoe het met Vinkenoog is gegaan na '66. De kritieken
liegen er niet om. Hij heeft uitgevers verloren, dat heeft hij
ook zo gewild omdat hij in de jaren '60 voor bepaalde culturele
of tegenculturele stromen en activiteiten heeft gekozen. Hij heeft
zichzelf daarmee op een zijweg gemanoeuvreerd.'
Karel Wasch: Denkt u dat er aan Vinkenoog een groot schrijver
verloren is gegaan?
Jacques Kruithof. Nee. Wij helden en Hoogseizoen
heeft tot de literatuurgeschiedenis behoort (sic.SV). Hij zal
waarschijnlijk wel een blijvende plaats als dichter krijgen, denk
ik, maar dat weten we niet zeker...'
Het was een
dubbel - driedubbel - plezier 's- Hertogenbosch weer 'aan te doen',
dit keer voor een optreden met Bo's Art Trio (Bo van
de Graaf, Michiel Braam en Fred van Duijnhoven) voor het festival
Geen Daden Maar Woorden in de Verkadefabriek.
Dit soort feesten, dat om acht uur, half negen begint en ruim
na middernacht eindigt, komt steeds vaker in zwang. In dit geval
konden de bezoekers (uitverkocht; 550 plaatsen) kiezen uit optredens
in de Grote Zaal, de jawel Kleine Zaal, de Serre, de Kleedkamer
en de Filmzaal. En voor de vele optredenden (musici, schrijvers,
dichters, entertainers, dj's en radio- of t.v.presentatoren: iedereen
zijn praatstoel of instrument) is het interessant in foyer, kleedkamer,
bar of restaurant nieuwe of oude bekenden te ontmoeten; weet je
nog - vroeg Michiel Romeijn me, dat ik bij jou op de tuin Tiny
Tim liet horen en dat jullie daarop dansten? Nee, fris mijn geheugen
op!?
Het grote café-restaurant met welvoorziene leestafel, de
twee buitenterrassen met zonlicht nog des avonds; een sfeer van
jewelste als je in een waarlijk festijn bent beland. Ik noem hier
verder geen namen. Ik zie op de podiumagenda aanstaande zaterdag
om 14 uur een rondleiding door de Verkadefabriek; alle info verder
op www.verkadefabriek.nl.
Mij was tot dusverre het bestaan (drie jaar) van deze uitgaansmogelijkheid
ontgaan. Het eerste plezier: de kennismaking met dit structureel
ondersteunde (tribal internet solutions - de zwarte handafdruk)
project naar buiten te brengen.
Het tweede en voornaamste plezier was uiteraard weer het spontane
samenspel tussen het trio, instrumentaal ieder met zijn eigen
klanken en de momenten waarop ik enkele gedichten lees en het
ritme, de drive en de swing kunnen samenvallen: mijn stem mag
met mij een heel leven mee - voor velerlei doeleinden te gebruiken.
Ondertussen hebben wij al zo vaak met elkaar gespeeld, dat wij
op elkaar kunnen vertrouwen: ook de stem is een instrument. Debiteer
je je gedichten, of zing je ze? vroeg Tom Barman van dEUS. Ja,
ik debiteer, elke keer ook debuteer ik.
Het derde plezier was de aanwezigheid van Stefanie's ouders Tim
en Diane, door twee vrienden vergezeld, die mij nu eens in een
andere capaciteit bezig zagen dan als de vader van hun dochter's
geliefde Arthur, mijn jongste zoon. Een achterafje in het grand
café bezegelde ook deze vriendschap. Rond middernacht reed
Edith mij in drie kwartier naar Amsterdam, waar wij ons nog even
met scrabble verpoosden alvorens ons te ruste te begeven.
Half negen stond gisteren de Artimobielbus klaar om 22
tuinders en vrienden op een groene tocht te nemen; graag wilden
wij mee - als gebruikelijk - en van de voorbereidingen hield ik
mij niet op de hoogte, ik stond open voor verrassingen. Welnu,
die kregen wij: de vroege zondagochtendrit voerde ons in de allereerste
plaats naar Teuge (nadat nog in Amsterdam de tuinen van Frankendael
en de volkstuin Klein Dantzig werden bezocht; ik bleef lezen in
Peter ten Hoopen's Heiligen voor halve dagen, een kostelijk
boek uit 2002, dat ik nog niet kende), gelegen in de nabije uigestrektheid
van de gemeente Apeldoorn, alwaar ons de Levenstuinen van
het Groot Hontschoten wachtten: een waarlijk paradijs, in
1993 geschapen en in dit seizoen een en al kleur.
Ik citeer een folder, waarin niets te veel gezegd wordt; verdere
info op www.levenstuinen.nl:
of tel.055-3231001, Holthoevenstraat 16, 7395 SE Teuge.
"U wordt, over een geraffineerd ontworpen route van ruim
1, 5 km lengte, via indrukwekkende waterpartijen, een eiland met
prieel, tempel, jungle, subtropische valleien, standing stones,
tuinen op kleur, rotstuin, de witte tuin, gevoerd. In het theepaviljoen,
met dichtbij een tropisch strand, of in ons theehuis kunt u genieten
van een kopje koffie of thee. In deze tuinen, 1,6 ha. groot, is
een bijzondere wereld vol westerse en oosterse symbolen ontworpen.
De levenstuinen verhalen op een symbolische wijze het leven van
de mens."
De bezoeker krijgt een routebeschrijving in handen, waarbij de
25 verschillende tuinen - inclusief vallei, moeras, een rozenlaan
en bosje - in twee regels beschreven worden.
In het theehuis veel kunst aan de muur tussen allerlei orangerieplanten;
een en ander een allerliefste omgeving; niets dan het Liefde Gebiedt,
door de natuur gedicteerd.
Daarvan getuigt ook de uitgave De Meander van een Woordenstroom,
100 blazijden gedichten, spreuken en verhalen van Charles van
de Nieuwegiessen, mede-eigenaar, mede-ontwerper en mede-oprichter
van de Levenstuinen. Uitgeverij Boekenbent, ISBN 978-90-8570-166-8.
Ik schafte er een exemplaar van aan, en mij werd tevens aangeboden
de Catalogus van de levenstuinen. Hierin een voorwoord
van Hans IJzerman en Charles van de Nieuwegiessen, bij wie sinds
hun ontmoeting in de jaren tachtig, tussen de gedreven tuinder
en de creatieve beeldende kunstenaar, het idee voor een plek als
deze ontstond, daarna een stukje geschiedenis van het gebied,
met data uit 1380, 1648 en de 19e eeuw, en het jaar 1993 waarin
de werkzaamheden - het afgraven - begonnen, die negen maanden
door de autoriteiten moesten werden stopgezet. "De aanleg
van de tuin moest eerst officieel worden."
Daarna volgt
in de Catalogus een beschrijving van elke tuin, met namen van
bomen, planten en bloemen (Nederlands & Latijn) en een kleurenfoto,
die de plekken weergeeft. Uiteraard namen wij onze eigen foto's.
Graag komen wij ooit weer terug; ander seizoen andere bloeitijden.
Au revoir, mes amis!
De tweede aanlegsteiger - een groot aantal kilometers verder was
die van Hotel-Restaurant De Rietlanden, op het Kalenbergerpad
7, 8377 HL Kalenberg, 0561-477278, waar wij ons in vier fluisterboten
(electrisch aangedreven roeiboten) inscheepten om ons een uur
lang door grachten, vaarten en slootjes in het hart van het Nationaal
Park 'de Weerribben' te laten voeren; in de kop van Overijsel,
een van de mooiste natuurgebieden van Nederland.
Eveneens onvergetelijk: het gorgelen van het water onder de boeg
van het stille bootje, de dotters lissen waterlelies het wolpluis
het hoogveenmoeras de bomen uit water verrijzend, de stilte rondom,
geen bebouwing, geen artifact - niets dan groen en helder water
en de kleur van een bloem of bosje. Haha. Tien minuten voor het
einde barstte een stortbui boven ons los; horend bij het avontuur.
In het restaurant uit vuilniszakken schone droge kleren, en een
uitstekend kipgerecht met fruit en ijs toe.Ha heerlijk huiswaarts:
om tien uur waren wij terug; de twee kinderen aan boord(Jeanine
6 en Tim 4) hebben zich voorbeeldig gedragen. Dankdankdank, gedeelde
vreugde - er is geen geen groter vreugde.
Samen gingen Edith en ik vanochtend naar de als altijd glorieus
florerende bloemenmarkt op het Amstelveld (ondertussen heb ik
ook gedoucht en Edith deed de was) - waar zij voor het nieuw gemaakte
terras grootbloemige dahlia's, geraniums met bont blad, dubbele
vlijtige liesjes, donkerpaarse campanula, felgekleurde ijsbloemen,
oudroze hangsurfinia's en donkerblauwe lobelia aanschafte.
Op dus weer naar de tuin.
Volgend Pinksterweekend Vurige Tongen in Ruigoord, poëzie
en muziekfestival, zondag in Rotterdam het jubilerende Dunya
Festival.
Wij blijven feesten. Het leven is er om gevierd te worden.
Gegroet, medereizigers op dit pad. Simon Vinkenoog, wolkenridder.
Vrijdag 18 mei 2007
"And this, too, shall pass"
Op ons erf
in het tuinpark waar wij al weer een maand wonen, gebiedt de stilte.
Ons gehoor begroet het ruisen van de wind en elk vogelgeluid,
in meervoud: van tortelduif tot bonte specht. Kool- en pimpelmeesjes
hebben de plaats ingenomen van de mussen in de eerste helft van
de vorige eeuw; ik leef van het voortdurend vis-à-vis
met mijn geliefde - in augustus zijn wij 20 jaar samen - en de
bezoekers op afspraak.
Uit de honderden, zoniet duizenden pagina's die ik de afgelopen
weken aan mijn oog heb zien voorbij gaan, til ik één
uitspraak ter nadere bestudering. Het is een belangrijke impuls
om ons aller Hier en Nu te verruimen en bestendigen.Voorwaar de
allergroenste groenten van Simon Vinkenoog, Medewerker. Hier volgt
de tekst - ik houd me voor vertaling aanbevolen; zie e-mail Guesthouse.
Eerder gepubliceerd in het WWQSS-bulletin, Amsterdam, 1 december 1987.
P.S. Zaterdag, morgen, 19 mei, treed ik samen met het Bo's Art Trio op tijdens het Geen Daden Maar Woorden Festival in 's-Hertogenbosch; zondag neemt de Artimobil ons tuinders mee naar lusthoven, D.V.
Dinsdag 15 mei 2007
Love in
a spiritual sense may mean
seduction to a higher level
Forty years
ago, oh boy!
Veertig jaar geleden stelde de fysicus professor J. Kistemaker,
dat wij mensen van de laatste 1/10e seconde waren. Hij deed dit
aan de hand van het Zonnejaar: onze tijdschaal.
Het ontstaan van het heelal geschiedde op 1 januari, het zonnestelsel
ontstond op 1 september, eerste bacterieën op Aarde verschenen
rond 10 november, de eerste visjes kwamen ca 18 december, de eerste
mensachtige halfapen deden hun intrede op 31 december 7 uur 's
avonds, de eerste Egyptische Koningsdynastie verscheen op 31 december,
9 seconden voor de slag van 12, onze grootouders werden geboren
op 31 december, 0.2 seconden voor de slag van 12. En, zo besloot
de kenner van de fundamentele materie, ruimte en tijd in zijn
boek De Zin van het Leven (april 1967): Wij zijn dus
mensen van de laatste 1/10e seconde.
Wat is een tiende seconde op de eeuwigheid? Altijd, als je er
naar kijkt vanuit het graf, liet Allen Ginsberg in een vroeg gedicht
weten. Mensen wachten op de fatale datum van 2012, als het nulpunt
zou zijn bereikt.
Ondertussen weten wij meer van de chaos, die uitdaging en verandering
(de enige constante) tegelijk is. In zijn paper Chaos in Myth
and Science van juli 1988 gaat Ralp H. Abraham, wiskundige
van de University of California in Santa Cruz dieper in op de
kosmogonieën die aan de oosprong van onze wetenschap staan.
'One by one, scientific disciplines are falling into the chaotic
attraction of a new paradigm. Hij noemt namen die mij ontgaan,
uiteraard met referenties: Henri Poincaré, Ueda, Lorenz,
Stein, Ulam, Ruelle, Takens; een en ander gepaard gaand aan de
computer-revolutie. Recently, the earth sciences and social sciences
and even psychoanalysis have fallen into the new paradigm of chaos.
Hij vergelijkt cosmogonical principles in de culturen van Babylon,
de Hebreeërs, de Grieken en de westerse - met ideeen over
vaders en oceanen, moeder godinnen en de slang, mist, recht en
orde, kosmos, materie, geest, hemel en onderwereld.
Zijn keuze is voor het partnerschap; ook Riane Eisler, Ilya Prigogine
en Rupert Sheldrake denken die kant uit.
Het leven op de tuin is en blijft een avontuur; er zijn dagen
dat wij ons erf niet afkomen - mijn trouwe bezoekers weten dat
ik de zomermaanden niet elke dag achter dit apparaat zit; in de
twee daken boven ons hoofd in het volkstuinpark hebben wij op
de 400m2 van onze lusthof meer dan genoeg te doen, het is overigens
een plezier aldaar mensen te ontvangen.
Afgelopen zaterdag een bijzonder optreden met de jazzband Quincey,
op het Tolhuis Tuinfestival (direct naast de pont in Amsterdam-Noord)
geheten Een kleine mooie revolutie en gewijd aan Lucebert
en de nieuwe generatie. Een weekend lang stond het ruime restaurant
van Shell (naast de Shell-toren, die tot appartementengebouw wordt
verbouwd) met muziek, theater, literatuur en beeldende kunst in
het teken van de ruimte van het volledig leven. Jammer dat je
er niet bij was.
Mijn petje af voor de jazzmusici van Quincey: Diederik
Rijpstra - trompet, Floris van der Vlugt - saxofoon, Jurjen Bakker
- drums, Ernst Glerum - bas en Daan Herweg op het toetsenbord,
met wie het heerlijk samenspelen was. Diverse samenwerkende organisaties
: de Stichting Cultuur aan 't IJ, Stichting Perdu en de School
der Poezie. Jan Donkers ceremoniemeester in zijn element; meer
info www.tolhuistuinfestival.nl.
Meest interessante
uitgave mij afgelopen week onder ogen gekomen, het zeer efemere
De Centrifuge l, uitgave van de Nederlandse
Academie voor 'Pataphysica, onder auspicien van OAO (Ons Aller
Oppergemaal) 20 pagina's, Veredere www's: Batafysica.nl,
Geocities.com/institut_neerlandais_pataph/index.htm,
Pataplatform.blogspot.nl,
Attejongstra.nl,
Matthijsvanboxsel.nl,
Richardderks.nl,
Geocities.com/les_harengeres
en Woudagemaal.nl.
250 exemplaren, waarvan 150 bestemd voor NAP-leden: trots op mijn
nr.97. Meer info M. van Boxsel (NAP), Van Baerlestraat 63 IVB,
1971 AR Amsterdam.
Meigroeten van Simon en Edith Vinkenoog, alweer op weg naar hun paradijs.
Woensdag 9 mei 2007
People generally shout at each other when they are far away
Schrijven
blijven. Douche-dag, Dag van Europa - laat op de avond een optreden
in Felix Meritis met Spinvis, voor de gelegenheid uitgebreid met
een Turkse sass-speler en een Spaanse flamenco-gitarist.
Post blijven lezen; een levensteken van John Cordell, die afwisselend
in het Drentse Zuidwolde zijn Museumboerderij beheert, als ook
van juni tot oktober in Grasse verblijft, waar de monniken in
pij hun middeleeuwse boodschappen doen: 'Ondanks dat ik 84 ben
rijd ik 'gewoon'in mijn busje heen en weer (Holland-Zuid-Frankrijk
= 1500 km) totdat ik 100 ben, dan vind je mij terug bij Petrus
welke je vertelt waar de JAZZ-musici-corner is, dáár
speelt John Cordell: contrabass"
Maandag waren wij alleen in deze mijn mooie stad om des middags
in het Filmmuseum de 150 minuten durende, geen moment vervelende,
documentaire van Louis van Gasteren te zien: Hans, of het
leven voor de dood - over de opzienbare zelfmoord in 1963
van de getalenteerde Hans van Sweeden, een maudit zoals
je er maar enkelen in je leven aantreft. Getuigenissen van vrienden
en familieleden, de laatste die hem zag: Willem Nijholt. Een navrant
tijdsbeeld. Aangrijpend gefilmd; de 84-jarige Maestro - alweer
onderweg maar een Filmfestival in Madrid, sprak over de veiling
van zijn apparatuur en toch alweer de kriebels om weer te beginnen...Onder
de naam Hans van Norden komt Hans van Sweeden in mijn boek Hoogseizon
uit 1962 voor, al op de eerste pagina.
Tramwaarts naar het Filmmuseum rijdend, de auto voor eigen deur
in de Sarphatistraat geparkeerd, zagen wij rondom het Leidseplein
wel de diverse M.E.busjes en arrestantenwagens; van de vandaleuze
praktijken las ik pas zojuist in Het Parool van maandag.
Ach en wee: het jammerlijke is juist dat het voornamelijk relschoppers
van buiten Amsterdam zijn (het merendeel trok naar het Centraal
Station om de trein naar huis te halen) die het een kick vinden
om hier vernielzucht bot te vieren. Wel handig, dat stratenmakers
rond het Weteringplantsoen stapels stenen had laten liggen: vergemakkelijkt
een en ander. Zet daar dan een cordon ME omheen, zou ik zeggen
- of laat dat door een mannetje van tevoren controleren, zegt
als immer de allerbeste stuurman aan wal.
Voor de komst
van Ma een te grote kast uit huize 23 verwijderd, een andere boekenplank
verplaatst, het stalen vouwspringbed eruit, een elegante pitrieten
chaise longue daarvoor in de plaats: hoeveel nieuwe ruimte. En
hoeveel pakjes te ontdoen van touwtjes die daar sinds 1987 omheen
zaten! Telkens nieuwe verrassingen en ontdekkingen in het eigen
verleden. En allemaal waar gebeurd; ik leg de relevante papieren
voor Derrick op een stapel - voor zijn volgend bezoek. Hij was
ook bij de Van Gasterenfilm en vergezelde ons begin april naar
'-s Hertogenbosch, waar wij het aan Jeroen Bosch gewijde Art Center
bezochten, in een voormalige kerk. Hij schreef er een verslag
van in het lifestyle-maandblad Essensie, waaraan ik zelf
meer dan honderd keer - nooit geteld - columns bijdraag - de uitgever
maakte voor mijn 75e verjaardag in 2003 een uitdraai van de eerste
tachtig : ik hervond de uitgave.
Over naar elders.
Aanstaande zondag neem ik deel aan het Lucebert-festival bij het
Tolhuisplein in Amsterdam-Noord; jazz & poëzie.
Als immer à l'improviste een onvoorspelbaar avontuur,
en dat hoort het te blijven - als het leven zelf. Vol vertrouwen
dus, in het eeuwige Nu van het scheppingsmoment.
Ontroerd ben ik door de kleine uitgave (120 blz.) van De Herschapen
Icoon - Transreligieuze kunst van Frederick Franck,
samengesteld door Willem Alting von Geusau. Mij waren de teksten
en tekeningen van Frederick Franck (1909-2006) bekend - ik bezit
een van zijn boeken met handschrifttekst en tekeningen: De
zen van het zien.
Uitgever Martijn Jas liet me de boeken Breda Bevalt! Maastricht
Bevalt! Rotterdam Bevalt! en Utrecht Bevalt! zien; bezig zijnde
met de voorbereidingen van het Amsterdam Bevalt!-boek. Elke uitgave
laat een 20 tot 30 bekende Nederlanders aan het woord met herinneringen
aan hun geboortestad; fascinerende lectuur wil ik graag bekennen.
Toen ik hem liet weten het interview met Frederick Franck (1909-2006)
zo geslaagd te vinden ("wat een bijzondere persoonlijkheid!")
stuurde hij me de bovengenoemde uitgave, waarin voornamelijk aandacht
wordt besteed aan de grote beelden (Iconen) in staal,
glas, hout, steen en spiegel, die Franck de drie decennia voor
zijn dood met behulp van zijn assistent, de lasser Bruce Bernardo
heeft gemaakt voor zijn sanctuary Pacem in Terris, in Warwick,
50 mijl van New York aan de oevers van de Wawayanda-rivier, die
hem deed denken aan de Jeker uit het Maastricht van zijn jeugd.
Hier restaureerde hij met behulp van de Hollandse ambachtsman
Bert Willemse de ruine van een achttiende eeuwse watermolen tot
wat het nu is: een pelgrimsoord.
Twee citaten: "Frederick Franck beschouwt zichzelf als transreligieus,
als een "homo religiosus", een religieus mens zonder
etiket en onafhankelijk van alle relieuze organisaties. Hij verwerpt
alle vormen waarin men zichzelf van nationale, religieuze of racistische
labels voorziet als pseudo-identiteit. Hij beschouwt die etikettering
uiteindelijk als het resultaat van ego-obsessies, van manieren
om het eigen ego en dat van de groep boven anderen te stellen.
Hij behoort principieel tot geen enkele groepering.
"Voor Frederick Franck, die enkele jaren bij Albert Schweitzer
in het Afrikaanse Lambarene doorbracht als tandarts en kaakchirug,
was de vroeg gestorven Paus Johannes XXIII, met zijn Pacem in
Terris-pleidooi tijdens het Vaticaans Concilie een genie van het
hart. Hij vond er een uitspraak in die voor hem de kern van alle
religie is: In ieder menselijk hart is een wet ingeprent waaraan
zijn geweten gebiedt te gehoorzamen."
En dat is een mooie dagsluiting; nog altijd zonnig en stormachtig
- wat zijn het werkelijke geluiden: storm boven het bos, langsdrijvende
wolkenvelden - tot de tanden toe gewapend om de vrede te bezielen!@
Uit de Frederick
Franck-monografie, met een cd en voor meer dan de helft bestaande
uit afbeeldingen van de beelden, verschenen bij Uitgeverij Kapstok
Amsterdam, 2e druk maart 2007, ISBN: 90-77325-13-1, met dank enkele
afbeeldingen - een moeilijke keuze, met plezier volbracht. Dank
je, lieve partner Edith, zonder wie...
Simon Vinkenoog, levensgenieter.
Zaterdag 5 mei 2007
If you pick the wrong path, just backtrack and try a new one
43 e-mails
wachtten mij op - uitnodigingen en aankondigingen; 6 ervan gecopieerd
voor Edith, die later hier komt; ik mocht eerst tussen 9 en 10
uur deelnemen aan een gesprek over vrijheid en bevrijding voor
Business News Radio (FM 100,1 m.): drie schrijvers werden daarover
door twee presentatoren aan de tand gevoeld: Sieger Sloot, 29,
Wanda Reisel, 52, en ikke bijna 79.
Eerst moesten wij door de dodenherdenking heen van Pim Fortuyn,
wiens moordenaar Volkert van der Graaf hem vijf jaar geleden opwachtte;
deze week werden de burelen van de niet meer bestaande LPF ontruimd.
Sic transit gloria mundi. De kale praataap dood; de apenkenner
Frans de Waal in de V.S. tot een van de honderd belangrijkste
personen ter wereld gerekend; diergaarde Blijdorp stelt in een
klein kooitje twee homo sapiens ten toon: op naar de bevrijding!
De waan van de dag, de ochtendkranten, het weer, de gladde wegen
als het gaat regenen - een ieder kon nauwelijks ziin ei kwijt.Uiteraard
zeiden wij verstandige dingen; nauwelijks een goed woord over
voor onze dorpspolitici, die ons in een oorlog gesleurd hebben
waarmee wij niets te maken hebben. Get out of Irak, get out of
Afghanistan. De zogenaamde vechters voor democratie worden er
gezien als bezetters; laten wij eerder aan de skeletten in onze
gangkasten kijken. Kunnen zeggen, doen en laten wat je wilt- daar
heb je het vrije beroep voor gekozen, dat je daartoe in staat
stelt: de vraag is dan: hoe ver strekt zich die vrijheid uit?
Mag je schimpen, schelden, spotten, beledigen, kwetsen - van mij
doet ieder wat hij/zij zelf wil, maar ik dus niet: ik heb gekozen
voor het ultieme positieve - ik zou niet anders kunnen in het
laatste kwartier van mijn leven op aarde. Wat u niet wilt dat
u geschiedt- doe dat ook een ander niet.
De aantekeningen die ik gisteren voor een voorbespreking rond
het thema maakte, kwamen nauwelijks ter sprake: alvorens het papiertje
verdwijnt (welke grafoloog stelt prijs op het handschrift?) tik
ik de woorden hier over.
Het zijn geen metaforen, het zijn geen verzinsels, het is niet
mijn verbeelding, het is mijn waarheid (naast die van 6 miljard
anderen)- ik ben een leven lang bezig geweest met deconditioneren
en herprogrammeren, heb als dertiger geamuseerd en betrokken New
Age en Provo langs zien gaan, hippies, dropouts en kabouters:
altijd te kust en te keur om over te schrijven. Bovendien vind
je, al schrijvend, steeds meer over jezelf uit; dankje, Taal!
Je doet dat niet in je eentje, d.w.z. er zijn tallozen - in kunst,
samenleving & wetenschap: de meritocraten die de
richting van de synthese, de eenheid, de integratie, de overbrugging
van tegenstellingen, de dialoog, het voortdurende gesprek, de
verdiepte inzichten, de nieuwe paradigmata (de verzoenming tussen
relativiteit & quantum bijvoorbeeld) - o, wat een tijdperk
vol ontdekkingen, in de laatste honderd jaar meer gebeurd dan
in de eeuwen daarvoor: de versnellingen, de verbindingen, de samenhangen,
de netwerken en het houdt niet op: wij eisen wind-, water- en
zonne-energie, respect voor mens en Mensheid en de Verenigde Naties;
het enige wereldforum van belang, nu de banken springen en de
zeespiegels rijzen. We ain't seen anything yet!
Wij staan tegenover de dommekrachten, Moloch Moloch Moloch,
de woeker, de rente, de o zo gemakkelijk te manipuleren hebzucht,
de apathie, de verveling, het consumentisme, wat al niet; in wat
voor glijbaan ben ik terecht gekomen? Nee, ik erger me niet, allang
niet meer, meewarig glimlachen, droef zijn - wiser but sadder
- maar weten, beseffen, dat je ergeren (zeuren, klagen, janken,
kankeren) tot niets leidt, hooguit tot Kanker...
Daarentegen, niettegenstaande, desalniettemin - in het kader van
de geestelijke mobilisatie, deze woorden, geschreven aan de keukentafel
van het tuinhuis, geheten EDEN, in tuinpark Buitenzorg, aan de
groene overkant van het IJ, met de rug naar bos en waterland,
rolgordijn omlaag tegen de fel naar binnen schijnende zon, voor
een vrije gemeente: mensen van goeden wille: doelgroep All
& Everyone:
VRIJHEID
- alleen individueel te beleven, of als partnerschap - zie
Max Stirner: Der Einzige und sein Eigentum, en Riane
Eisler: De Kelk en het Zwaard.
Vrij is:
- je geen slachtoffer voelen
- niet denken dat het leven het op JOU gemunt heeft (life
doesn 't care a rat as to who is living it)
- geen angst (meer) hebben, ook niet voor de dood
- bewust leven, je zegeningen tellen
- dankbaar en waakzaam zijn; individuele rechten niet laten beknotten
Vrij ben je in je geest en in de toekomst, voor andere vrijheden
moet je vechten, werken en het spelen niet afleren. Genieten,
dagelijks je bevrijding vieren.
Nu dus
BEVRIJDINGSDAG. Bevrijding, het mocht wat: de wereld nog altijd
geregeerd door Macht en Poen.
Je eigen bevrijding (van Hebben naar Zijn) dagelijks entameren;
tijdelijke Autonome Zones creëren: Ruigoord, Vurige Tongen.
Geen Daden maar Woorden. Op de markt van het geluk.
Ik roep. Henri Michaux in mijn bundel Het Hoogste Woord
uit 1996.
Ikzelf in mijn laatste bundel Zonneklaar, waarover ik
(jawel!) ook door de BNRadio ben geïnterviewd, twee intelligente
heren, augustus 2006.
De eerste jaargang van deze Kersvers-notities liep van 5 juni
2004 tot 20 juni 2005, in 1 ex. ten eigen behoeve geprint (incl.
foto's en andere afbeeldingen) 458 pagina's, de tweede jaargang
ging van 26 juli 2005 tot 22 juni 2006 - in de zomermaanden nam
de frequentie der notities af; op de tuin zonnecellen voor licht,
butagas voor warm water en koelkast - heerlijk handschrift en
tuinwerk nemen in belang toe.. Juli 2005 werd ik aan mijn linker
voet geopereerd, kreeg een bypass, beweeg me dus niet meer zo
kwiek als vroeger maar heb nog altijd evenveel vreugde in mijn
leven als op mijn trouwdag met Edith op1 september 1989.
Zij heeft zojuist telefonisch haar komst gemeld, om mijn teksten
vanuit de Dreamweaver de ether in te slingeren (of hoe
ze die virtuele ruimte, gevuld met Nulpuntenergie, tegenwoordig
ook mogen noemen) en wat foto's toe te voegen, onder het motto:
the pictures show we 're allright! (die was van de Stones).
Met heel veel
plezier en belangstelling las ik deze week Frans Westerman's
ARARAT: een verrukkelijk boek vol van het soort wetenswaardigheden
dat er toedoet.
In het boek van L.H. Wiener: De verering van Quirina T. ben
ik begonnen, ik zag een innemende, ik bedoel sympathieke man op
televisie bij P & W, maar wat krijg ik weinig toegang tot
een man, die op zo 'n volwassen leeftijd - tegen zijn pensioen
aan - nog in het reine met zijn vader moet komen! Ik ga moedig
verder in de verzonnen ingebeelde mogelijk gebeurde eerder vertelde
absolute herinneringen; ik hoop dat het stof zal gaan opwaaien.
Bovendien las ik deze week de meningen van Gerrit Komrij, A.F.Th,
Yasha over Norman Mailer, Varghas Llosa, de Morgen-Man over Nederland
en was ik in staat ettelijke vuilniszakken te vullen met jaargangen
Vrij Nederland, Volkskrant Magazine, Groene Amsterdammers en dergelijke
heus wel elders terug te vinden papieren.
Het minder massale, de tegencultuur-uitingen zeg maar gaat ooit
naar het IISG, waar het voor de eeuwigheid bewaard blijft, haha.
Het komt allemaal dus goed, en hier stapt mijn innig beminde binnen.
Wij hebben tegen de 40 digitale foto's te bekijken: wij zijn zeer
streng in onze serlectie!
Gegroet, zonnevrienden, Simon Vinkenoog, springlevende tuinkabouter.
Hangmat, gekregen van Ida en Ron Brassinga voor
mijn 75ste verjaardag, eindelijk in gebruik genomen
Hoe de clematis montana zich over de tuin verspreidt