Donderdag 27 juli 2006
The Day of the Decision Makers
Tsja. Altijd
eerst de e-mails lezen; sommige onmiddellijk beantwoord. Terwijl Ma
een douche neemt, waar ook ik straks aan toe ben. Een nieuw nummer
van BRES in de bus, het 239ste - augustsus/september 2006, in zijn
geheel gewijd aan Zin en Onzin over de Katharen. Opnieuw
een nieuwe hoofdredacteur, met nieuwe assistenten.
Afscheid werd genomen van Coen Simon, Loan Oei en Tony Lith - de nieuwe
hoofdredacteur is John van Schaik (1956), directeur van het Origenes-Instituut
dat zich bezighoudt met het bevorderen van de dialoog tussen het traditionele
en het esoterische christendom.
Hij wordt bijgestaan door Ronald Hermsen, wiens debuut bij BRES ik
mij herinner, en Kora Kremer. BRES, tijdschrift voor religie, wetenschap
en gnosis is met ingang van editie 239 een vernieuwde voortzetting
van Bres, kroniek van onze beschaving, opgericht in 1965. ISSN 0165-7798,
www.bres.org, 070-3585443.
In de tuin, waar
wij de zomer doorbrengen, is uiteraard genoeg lectuur en literatuur,
kranten, weekbladen en tijdschriften te over (eens in de twee dagen
leegt Edith in de stad de brievenbus). Voor mijn verjaardag kreeg
ik van Derrick Bergman de tweede druk van Theo Thijssen's Het
grijze kind, verschenen in mijn geboortejaar 1928. Nadat Edith
het in 1 ruk heeft uitgelezen (bij wijze van spreken) ben ik er vanochtend
met hernieuwd plezier aan begonnen; sommige passages van het boek
dat ik heel lang gelden voor het eerst las, staan me nog duidelijk
in het geheugen, als ik herlees. Prachtboek: zijn beste, mijns inziens.
Zelf las ik, ach en wee roepend, beledigd en onder de indruk van Arianna
Stassinopoulos Huffington's biografie Picasso - vernieuwer en
vernietiger, BZZTôH/Het Spectrum, eerste druk 1988. Meer
dan 500 pagina's weetjes en wetensweaardigheden - vele mij onbekend,
maar je bent nooit te oud om bij te leren: minstens zo belangrijk
als het afleren. Wat een ellendeling, die man - in zijn relaties.
Wat een lafaard, en zo voort. Hij kwam nooit over zijn 1m65 heen;
tot op hoge leeftijd wilde hij zijn viriliteit bewijzen, en hoe...
Dag Picasso.
ZONNEKLAAR, mijn
dichtbundel met teksten van de laatste jaren, ligt bij de drukker.
De bedoeling is dat de Passage-uitgave verschijnt tijdens
de komende boekenmarkt, gedurende de Uitmarkt, waarvoor ik
opnieuw gevraagd ben literaire rondvaartboottochtjes
te gidsen: 26 en 27 augustus. Met plezier, al zovele jaren! Eerder
nog optredens met Spinvis tijdens Lowlands Paradise
en de Amsterdamse Parade, eerder die maand. En 1 september
verschijnt een Karel Appel-postzegel.
"Het is zonneklaar. De natuur in de landen rond de Middellandse
Zee kan de opeenvolgende droogteperioden niet meer aan. Het Wereld
Natuur Fonds waarschuwt in zijn rapport voor de gevolgen van droogte
of de kwaliteit van het landschap en het water. De erosie wordt versneld,
bosbranden zullen vaker voorkomen en flora en fauna worden bedreigd.
In perioden van droogte daalt het waterniveau, waardoor de watertemperatuur
stijgt. Tientallen tonnen dode vis werden na de droogte van vorig
jaar gevonden in Portugese en Spaanse spaarbekkens en stuwmeren."
(De Volkskrant 22 juli 2006).
En ook wij merken aan den lijve, dat het klimaat verandert. Wij leren
zweten en ons afpoedelen onder de tuinslang, en kennen op dit moment
geen beter verblijf op aarde denkbaar dan aldaar, alwaar wij ons direct
weer heen begeven.
Wat wilde ik nog meer laten weten van deze hondsdagen? Dat het verschrikkelijk
is, dat oorlog weer woedt tussen Israël en Hezzbollah; dat Amerika
nog altijd mijn gebeten hond is? Ik printte de vijf pagina's van het
Anti-Empire Report van William Blum: Some things
you need to know before the world ends. Aan te vragen
bij bblum6@aol.com, (with "add"in the subject line. I'd
like your name and city in the message, but that's optional.)
Of eerst even lezen: www.killinghope.org.
En wat een plezier beleefde ik ook aan Charles Williams The Greater Trumps; herlezend besef ik hoeveel mij bij eerste lezing ontschoten is: de Tarot speelt er een heel belangrijke rol in.
En hier mag ik het bij laten: Edith zoekt nog even of er van de genomen foto's een of meer hier publicabel zijn. Een tuinbarbecue waaraan twee van mijn gasten deelnamen, Arjan Witte en Tommy (Joe Speedboot) Wieringa, afgelopen zondag - herinner ik me.
Tommy Wieringa neemt voor ons de honneurs waar bij de barbecue
En nu ik onder de douche. En dan Ha, Heerlijk Tuinwaarts! Na de hittegolf een klamme afwachtende weersgesteldheid. Het zweet breekt me uit. En ik spoel het er direct weer af. Ciao; uw zomergast Simon Vinkenoog.
Donderdag 20 juli 2006
The Day of Ups and Downs
Onze jaarlijkse vaartocht met de familie
Verheul uit Ouderkerk a/d Amstel,
zondag 16 juli 2006, een der vele mooie dagen deze zomer.
Oogst van de week,
de tien dagen dat ik elders Kersvers leefde, 33 e-mails waarvan ik er
een tiental dien te beantwoorden. Bekend werd ik gemaakt met het bestaan
van www.dichtpodia.nl,
en t.z.t. doe ik graag mee met een Benefiet ten behoeve van Rottend
Staal, de internetsite, die o.l.v. Bart FM Droog voorjaar 2004
de ad interim-Dichter des Vaderlandsverkezingen organiseerde.
Onze Lusthof in Amsterdam Noord is tijdens deze hittegolfdagen een waar
toevluchtsoord, een hide-away waar je op een dag louter andere dorpelingen
ontmoet - plus de aangekondigde bezoeker of de familie tijdens je verjaardag.
Wat staat het er in de tuin weer allemaal mooi bij; op de ronde tafel
onder de druivenrank, die verkoeling biedt, vier koolmeesjes pikkend
naar vijzelverbrijzelde Cashew-noten; ook een tortelduif vlijt zich
neer. Hortensia's, ooit als kamerplant begonnen zijn opgeklommen tot
manshoge heesters; bij de entree staat een zuiltje van ronde stenen
met daarop een ronde witgeschilderde vogelkooi, waarin op een bed van
pijpenkoppen uit de 18e eeuw een porseleinen kip, een haan en zomaar
een vogel de bezoekers doorlichten. Goed volk. Geen hekken rond Eden.
Een aantal rozen staan er schitterend bij; Edith somt op: de Bonica,
Pink Cloud, Heritage, Versailles, en Compassion. Ook de hop groeit hoog
boven het door ons met sierkiezel aangelegde zonneterras. Voor de druif
kregen wij goede snoeiadviezen van hovenier Willem de Haan, mede-tuinder,
die van zijn eigen tuin een waar laboratorium maakt.
In het boek Herem'ntijd, dat een keuze bevat uit de kronieken
die ik tussen 1968 en 1998 in het tijdschrift Bres schreef, zocht ik
op wanneer ik de tuin voor het eerst vermeldde; uiteraard voorjaar 1991,
het jaar van verwerven van dit beheer, dat ons zo dierbaar is.De zon
staat al niet meer op het hoogste punt; er valt nog enkele maanden veel
te beleven.
Van het ene boek in het andere; na het boek Een avond in Hotel Majestic,
van Richard Davenport-Hines (De Bezige Bij, 2006), zeer indrukwekkend,
veel inzicht in Marcel Proust en mooie tijdsbeschrijving; het Parijs
van de vroege jaren twintig in de vorige eeuw, dook ik bijna onmiddellijk
in een volgend boek, waarin ik tot dat jaar genaderd ben, de biografie
Picasso - vernieuwer en vernietiger, van Arianna Stassinopoulos
Huffinton (BZZTôH/Het Spectrum 1988, een pil van 512 pagina's,
ik ben op pagina 164. Ik herlas een van de mooiste boeken over de Tarot,
The Greater Trumps van Charles Williams (uit 1932, herdrukt mei 1984).
Ik wil wel meer titels van de man lezen, Pieter!
Over het boek van Ad Visser, van Superclean Dreammachine & Toppop
into Alpha Rhythms, De parade van de hemelsese tragedie - de
langste song ter wereld (The House of Books, 2005) dat mij werd toegestuurd
door de auteur (28-4-47)- na een ontmoeting op de Noorder(boeren)markt,
kan ik mijn mening niet onder woorden brengen. Nog niet. Ik citeer even
de voorlaatste coupletten:
En we tollen en
we dollen
In de cyclus van de tijd
En raakten door de duizeling
De greep op het leven kwijt
En we razen en we
dazen
In de cyclus van het lot
En sterven in vertwijfeling
In plaats van puur genot
Speak for yourself,
zeg ik dan; ik hoor niet bij die Wij. Ik kan niet meezingen:
"O, een show, een klucht, theater /Allemaal 1 komedie / Onafzienbare
parade / Van de hemelse tragedie."
Daarvoor zijn er voor het spel, dat leven heet, mij andere gegevens
ter beschikking gesteld. Wat verheug ik mij overigens op 'toevallige'ontmoetingen
- en ik schrijf niet zomaar voor de lol, maar soms uit WOEDE, omdat
de Waanzin nog steeds over deze Planeet regeert. Dat is een aardse tragedie
- wat hebben we aan zielige eenzame mannetjes naar een buitenpost in
de stratosfeer te sturen, ten koste van wat: waar blijven die bemande
kolonies op de Maan of Mars, die ons werden beloofd?
Een k.n.o.-arts, op mijn verjaardag ontmoet, zei dat volgens futurologen
over 50 jaar alle mensen boven de veertig een gehoorapparaat zullen
moeten dragen, gezien de toenemende LAWAAI-vervuiling. Hij prees de
Stilte, so do we. Terwijl ik dit tikte, heeft Edith inkopen bij Albert
Heijn en Fred de Leeuw gedaan; de lunch straks op de tuin.
Uw zomergast Simon Vinkenoog.
Dinsdag 11 juli 2006
The Day of The Unsolicited Opinion
Het was een onuitgesproken
wens, die bewaarheid werd.
Mijn laatste optreden (lege agenda tot 8 augustus) vond zaterdag jl
plaats tijdens de eerste der vier Zwoele Zomeravonden, georganiseerd
door het Krõller-Müseum in Otterlo (info@kmm.nl, 0318-591241),
"4 zinderende zaterdagavonden in juli en augustus. Kunst, theater,
muziek en poëzie in de beeldentuin."
Na gezinderd te hebben, begeleid door Constantijn van der Heijden
op contrabas, Frank Wendemuller (Fender Rhodes) en Jesse Bourrier
op drums - vertrouwend op elkaar, waren het improvisatiemomenten van
jewelste; leve jazz & poetry, wat Bernlef en anderen daarvan ook
mogen zeggen - werd het ons vergund Jean Dubuffet's Jardin d'émail
te bezoeken: een der mooiste aldaar aanwezige sculpturen (de
beeldentuin van 25 hectare, een van de grootste in Europa, ruim 100
sculpturen - plattegrond behoort bij entreebewijs), waarover ik met
evenveel ontroering als hoe lang geleden alweer, Peter &Anneke?
rondwandelde.
Dubuffet's werk is immer inspirerend geweest; hij was een der eerste
verzamelaars van Art Brut, zoals ik niet de laatste ben om
een eigen Totem in Buitenzorg in te richten: De Totem der Nutteloze
Dingen; gevonden en achtergelaten, weggegooide en opgeraapte voorwerpen,
verhevigd tot windorgel en zonnegordijn.
De beeldentuin in Krõller-Müller bij avondzon toonde een
schitterende aanblik; zo'n vierhonderd mensen hadden van de gelegenheid
gebruik gemaakt en verzamelden zich , al dan niet picknickend met
witte wijn of rosé, op gezette tijden rond de vijf plekken,
waar iets Gebeurde en uiteraard de twee Horeca-standjes: een prachtig
park.
Wie het niet kent, dient er heen te gaan - de volgende zwoele zomeravonden,
na sluitingstijd van het museum zelf, vinden tussen 18 en 21 uur plaats.
Was 8 juli sprake van literatuur en poëzie, 22 juli wordt het
theater, 5 augustus muziek en dans, 19 augustus Gipsy Jazz.
Uitstekend, deze ontmoetingen van diverse kunstuitingen in zo'n unieke
ambiance. Vereerd was ik in het Rietveld-paviljoen op te treden, eens
overgebracht van de openbeeldententoonstelling in Sonsbeek. Vereerd
ook met de opmerking van een bezoeker, dat mijn manier van doen hem
deed denken aan dat van de architect Wijdeveld; een pluim op mijn
hoed die ik maar al te graag opzette.
!
Een ongekende weelde, het buitenwonen! De uitroep van Edith maak ik de mijne: nog altijd op haar verliefd, is haar (bij hittegolf naakte) aanwezigheid zo dichtbij voor mij een voortdurende bron van lustgevoelens: heerlijk die door je aderen te voelen kloppen; ach, het hele leven, de hele kosmos is toch één erogene zone!
De drukproeven
van Zonneklaar; je zou altijd zoveel willen expliqueren (don't
explain, don't apologize, wie was het, Olivier B., die dit volgens
jou zei?) dat ongezien tussen de regels verdwijnt.
Elk gedicht heeft zijn oorsprong, de aanvraag, de opdracht, gelegenheid
- soms zijn het bezweringen tot jezelf gericht, verzekeringen van
wat je al dan niet weet, taalkriebels, bliksemflitsen. Het gaat zijn
gang: als de geest maar blijft waaien, en de letter niet vastligt,
maar losgooit.
Coen de Jonge, die uit mijn poëtische teksten van de afgelopen
vijf, zes jaar een selectie maakte, schreef een amusante uitlui; over
een ondertitel + flaptekst wordt nog overleg gevoerd tussen Passage-uitgever
Anton Scheepstra, Coen - even op vakantie- en mij.
Gefascineerd ben ik Een avond in Hotel Majestic aan het lezen,
ondertiteld Over Proust en het Parijs van de jaren twintig. De
auteur, Richard Davenport-Hines (1953) publiceerde eerder onder meer
The Pursuit of Oblivion, een geschiedenis van narcotica,
en schrijft voor The New York Times, Times Lit. Sup. en The
Independent.
18 mei 1922 vond in het hotel Majestic aan de Parijse Avenue Kléber
- alwaar ik van 1949 tot 1956 bij de UNESCO werkzaam was, dit even
als terzijde - een diner plaats voor zo'n veertig, vijftig genodigden,
na de première van Strawinsky's Le Renard door Les
Ballets Russes onder Serge Diaghilev in de Parijse Opéra.
Onder de gasten, leden en vrienden van het ballet, schilders, schrijvers,
modeontwerpers en societydames, was een ereplaats door de gastheer,
Victor Schiff, ingeruimd voor degenen die als leiders van de modernistische
beweging in de kunst werden beschouwd, de schilder Pablo Picasso,
de componist Igor Strawinsky, en de schrijvers James Joyce en Marcel
Proust.
Over deze avond heeft de auteur uit correspondenties, brieven en research
een uitvoerig verslag geschreven, de 50 pagina's van het eerste hoofdstuk;
een en ander speelde zich af een half jaar voor Proust's dood - op
wie wij vervolgens inzoomen.
En hoe: veel van wat ik hier lees wist ik nog niet, maar verduidelijkt
veel (dat zowel de dichter W.H.Auden, de schrijver Gustave Flaubert
als ook Marcel Proust zelf, opgroeiden als zoons van geneeskundigen
die thuis over hun werk spraken... Aan de lezing van Proust was ik
nooit toegekomen; de man achter de romanreeks is een neuroticus van
jewelste; onvoorstelbaar. Maakt dit boek des te fasdcinerender; de
portée van A la recherche du temps perdu had ik nooit
ingezien; toch vraag ik me af of ik nu naar het oeuvre zelf zal grijpen...
Ik lees verder; ook was het interessant hier als pre-proustiaans een
ander boek aan te treffen, waarvan ik in- en uitleiding gelezen had
na de aanschaf: A Rebours, Tegen de keer van J.K.Huysmans,
in 1903 verchenen na twintig jaar daarvoor geschreven te zijn, voortreffelijk
vertaald door Jan Siebelink, wat trouwens ook gezegd kan worden van
de Majestic-vertaling door Rob van Essen. (Alleen, p.160: "mannen
wiens minnaressen de mannelijke rol spelen of wiens geslachtelijke
identiteit een spel van verwisseling wordt"- mijns inziens moet
het toch echt 'wier 'zijn. Spreek me tegen).
Ik ga douchen en daarna tuinwaarts. Het was mij weer een genoegen
even de 42 treden te beklimmen, om mijn flessenpost airplay te
geven. Daar gaan we! Simon Vinkenoog
Dinsdag 4 juli 2006
The Day of The Group Representative
Poëtica?
Nee.Ik vink af: de nee's rijgen zich aaneen. Denken met de pen. "Als
men al die papiertjes, die krabbels beziet, denkt men aan een scheepstimmerwerf:
overal liggen planken en spijkers en men denkt somtijds hoe krijgt
men het bij elkaar zoodanig dat het een 'schip' wordt en dat 'het'
varen' kan?". Maurice Gilliams.
M3, handcomputer van het Literaturmuseum der Moderne (Limo), museum
voor Duitse literatuur uit de twintigste eeuw in Marbach-Zuid-Duitsland,
weet voor welke van de vele vitrines de bezoeker staat. M3 weet dat
Gottfried Benn zijn eigen aantekeningen nauwelijks kan ontcijferen.
Er staat: "Wie een grote schrijver wil worden, moet eerst zijn
eigen handschrift leren lezen." Ik ben met de eerste lessen bezig.
Nee dus.
"Maar de teneur, misschien wel terreur, heden ten dage is de
talige poëzie, waarbij bundels hecht geconstrueerde bouwsels
zijn. Onpersoonlijk, afstandelijk, overgecomponeerd. En er is de tendens
tot nonsenspoëzie, van de weerbarstige poëzie van Gerbrandy,
hoewel niet slecht, tot de ronkende, barokke, breedsprakige taalstroom
van Pfeijffer. Leegte, inzetloosheid verscholen achter een rookgordijn
van taal. Waar gáát het over? Het getuigt van moed helder
en transparant te dichten, daadwerkelijk een inzet te heben, en deze
inzet te tónen. Dan zet je iets op het spel."
Aan het woord - in gesprek met Maarten Moll in Het Parool
- is de 33-jarige winnaar van de C.Buddingh'-prijs voor het beste
poëziedebuut van het afgelopen jaar, Willem Thies, voor zijn
bunddel Toendra (uitgeverij 521).
Toch poëtica dus; over die van Martinus Nijhoff las ik in de
Literatuurbijlage - 2, van De Groene Amsterdammer, '"waarin
vormbewustzijn, ambachtelijkheid en creatieve transformatie kernbegrippen
zijn."
En voor www.dichttalent.nl
heb ik zojuist over de natuur als leermeester(es)van de poëzie
ge-schreven; ik houd daar een kroniek bij. Deze Kersverspagina's laat
ik in de zomermaanden sloffen, zoals mijn vaste bezoekers weten. Ik
leef er niet minder om; het kabinet viel zonder mijn medeweten, ik
heb er geen slaaptekort aan overgehouden dus, noch aan het WK Voetballen,
afleidingen genoeg rondom in de Lusthof, die onze tuin ons biedt;
de noorderzon wat betreft de electronica. Een paradijs voor ondergetekende
en Edith, die het waar dan ook heerlijk hebben.
Het is trouwens heel inspirerend bezoekers, vrienden en (on)bekenden
op de tuin te ontvangen; afgelopen zondag hadden wij Bart FM Droog
uit Groningen op bezoek, met zijn gastvrouw-en heer Diana Ozon en
Frank (ITC-deskundoloog van het eerste uur) op vakantie in Amsterdam.
Hij vergat zijn bril; goed teken!
Aan Bart FM heb ik het te danken, dat ik hier achter de computer zit:
hij was het die een internet-verkiezing uitschreef voor de vacant
gekomen functie van Dichter des Vadserlands, nadat Gerrit Komrij er
een jaar voor aftreden de brui (hoe ziet zo'n ding er eigenlijk uit)
aan (aan wie?) had gegeven. Een jaartje ad-interim heeft me ahum veel
geleerd, dichter bij het volk etcetera, ik deed een en ander met plezier,
vooral vanaf de dag dat hij vond dat ik online diende te zijn, als
ddV, zij het Ad Interim. Ik ben niet jaloers op Driek van Wissen,
die naar Teheran mocht in zijn rijmfunctie.
Ach, terig naar de natuur, weer naar Buitenzorg. Precies een jaar
geleden aan mijn voet geopereerd. Claudicatio intermittens is gebleven;
ik leer er mee leven. Altijd goed. Gegroet, Simon Vinkenoog.